‘ALLES KOMT GOED’ – De logische voetafdruk van de Feestfabriek

De Zwarte Cross en Mañana Mañana worden in binnen- en buitenland geroemd om de gemoedelijke sfeer. Dat is geen verdienste van ons, maar van onze bezoekers. En daar zijn we, als Feestfabriek, uiteraard ‘onmundig’ trots op. Echter, wij staan niet wezenloos aan de zijlijn te kijken hoe onze bezoekers een weekend uit hun dak gaan op onze festivals. Omdat we bijna dagelijks (echt waar!) de vraag krijgen wat wij in vredesnaam uitspoken op De Feestfabriek lijkt het ons goed om op deze webpagina te vertellen wat we doen om onze festivals plezierig te maken voor bezoekers, artiesten, atleten, medewerkers, leveranciers, de omgeving en de planeet.

‘Alles Komt Goed’
Alle activiteiten die bij ons betrekking hebben op maatschappelijk verantwoord ondernemen, de wereld mooier/leuker maken, innovatie, enzovoorts vallen onder de noemer ‘Alles Komt Goed’. Wij zijn ons bewust van onze positieve – en soms ook minder positieve – invloed op mens en milieu. Op professionele en toekomstgerichte wijze werken wij er dagelijks, met ruim 40 medewerkers, aan om de Zwarte Cross en Mañana Mañana voor alles wat leeft zo prettig mogelijk te maken. Dat gaat alleen niet altijd zo makkelijk als wij zouden willen maar we zien het wel positief in! Daarom spreken we over ‘Alles Komt Goed’ als overkoepelend motto.

Logische voetafdruk
Met al die grote en minder grote stappen varen wij een transparante en realistische koers. We spreken daarom liever over de ‘logische voetafdruk’: een variant op de ecologische voetafdruk inderdaad. Het zou namelijk niet eerlijk zijn om te pretenderen dat wij door onze verschillende milieumaatregelen festivals organiseren die milieuvriendelijk zijn. Laat je niets wijsmaken door hippe marketeers en vlot gebekte communicatiestrategen: een festival organiseren is niet duurzaam of goed voor het milieu. Of beter gezegd: nog niet! De ontwikkelingen gaan gelukkig als een speer en daar doen we graag aan mee. Wij zijn ons bewust van onze “footprint” en proberen hierin realistische (dus logische) keuzes te maken. Dat deden we de afgelopen jaren ook al, bijvoorbeeld door het afval backstage te scheiden, de ingerichte kartenten, plastic doppen verzamelen voor KNGF Geleidehonden, vacuüm toiletten, E-savers, de Big Battery Box en het gebruik van glaswerk bij verschillende barren.

Daarnaast vinden wij het vanzelfsprekend (dus logisch) dat wij meer doen dan ‘slechts’ festivals uit de grond stampen. Op bijvoorbeeld maatschappelijk vlak willen wij juist óók een voetafdruk achterlaten. Dat is vanaf de eerste editie van de Zwarte Cross een van de belangrijkste pijlers. Onze medewerkers hebben de afgelopen jaren veel mensen een plezier gedaan met onder andere een Roze Cross, de Zoepsidie, de Duwcrew, de Bejaardenrit, de Achterhoekse Vlag, The Naked Run For Freedom, een kinderboek in het dialect, de nauwe samenwerking met het verenigingsleven in de omgeving, de Levendenherdenking, Stichting Pak An, het ‘buurt maken’ met alle omwonenden in Lichtenvoorde en Vorden, onze samenwerking met Celebrate Safe, een optreden van onze favoriete band ‘De Rainbowband’ op het hoofdpodium en noem het maar op.

De toekomst
Het einde is nog lang niet in zicht en dat is maar goed ook. De komende jaren blijven wij ons verder ontwikkelen als professionele festivalorganisatie met daarbij mens en milieu in onze gedachten. Heb jij een initiatief, bedrijf of organisatie waarmee je op dit gebied met ons wil samenwerken? Mooi! Wij komen graag met je in contact, dus mail als de wiedeweerga naar info@feestfabriek.nl.

Wil je alles weten over de stappen die we maken? Hier vind je een lijst van alle initiatieven, die we continu up-to-date houden!

 

Met dank aan onze partners: