Blog: Shana van der Vlist

Naam: Shana van der Vlist
Sport: Motorcross
Geboortedatum: 15-04-1999
Afkomstig uit: Apeldoorn
Behaalde doelen: Deelnemer MXW, WK dames Grand Prix

Website  |  Facebook  |  Instagram

06-07-’18: De eindstand in het ek dames

Twee weken geleden was de 3e wedstrijd voor het EK dames in Stryków (Polen). Met een voorsprong van 12 punten vertrok ik met goede moed en ik had er erg veel zin in. Op zaterdag ging het rijden lekker, een 2e tijd in de vrije training, een 1ste tijd in de tijdtraining en een 2e plaats in de kwalificatiewedstrijd, na een slechte start. Het rijden ging soepel en ik voelde me goed op de motor.

Op zondag tijdens de 1ste manche begon ik op een 2e plaats aan de wedstrijd, ik kon het verschil niet maken en finishte op plaats 2. De 2e manche was totaal anders, na de eerste manche was het veel gaan regenen en dat stopte ook niet meer. De baan was erg modderig en ik reed de hele manche aan de leiding. Twee ronden voor het eind gleed ik onderuit in een bocht, en reed weer verder op plaats 3. Maar door de val zat er veel modder tussen de voorrem, waardoor het voorwiel aanliep. Hierdoor kwam ik nog een keer ten val. Het kostte me veel tijd, om het wiel en de voorrem weer los te krijgen, waardoor ik erg teleurgesteld op een 10e plaats over de finish kwam. Door deze uitslag was ik helaas veel punten verloren, waardoor ik niet meer aan de leiding sta in de tussenstand.

In het weekend van 7/8 juli stond de finale op het programma. Ik keek er erg naar uit omdat ik de verloren punten goed wou maken, om zo nog kampioen te worden. Toen kreeg ik helaas afgelopen maandag het vervelende nieuws dat de wedstrijd is afgelast i.v.m. de droogte. Weg kansen voor de titel. Hier baal ik natuurlijk enorm van, ik had graag gewild dat we tot de finish hadden gevochten voor de titel. Helaas zijn dit dingen die je niet zelf in de hand hebt. Ik ben dus nu 2e geëindigd in de eindstand voor het EK. Niet de plaats wat ik wou, maar ik heb wel alles gegeven. Mijn focus gaat nu volledig uit naar de laatste 2 WK wedstrijden, in september. Ik heb nu vakantie, dus ik heb veel tijd om te trainen. Volgende week doe ik ook mee, met een wild card, aan de Zwarte Cross in Lichtenvoorde, dit is voor mij alleen om ervaring op te doen tussen de ‘grote mannen’.

21-06-’18: Klimmen in de tussenstand van het wk

Afgelopen weekend was de 4e wedstrijd voor het WK dames in Ottobiano (Italië). Een baan waar ik nog nooit had gereden, maar wel veel over had gehoord. Het was een mooie zandbaan en in de weken voor de wedstrijd had ik goed op het zand getraind. Op vrijdag aangekomen, waren de temperaturen al redelijk hoog, zo rond de 30 graden.

Op zaterdag tijdens de training voelde ik me eigenlijk meteen goed op de baan. Het was zanderig, maar daaronder toch iets harder, niet zo zacht als Lommel bijvoorbeeld. Ik kon een 7e tijd neer zetten, deze tijd had ik best wel laat gezet i.v.m. alle drukte op de baan. Met deze 7e tijd kon ik een mooie plaats achter het starthek uitzoeken.

In de 1ste manche pakte ik een redelijke start, rond de 10e plaats. Ik kwam de eerste ronde erg goed door en na één ronde lag ik op de 4e plaats. In het begin van de wedstrijd kon ik de eerste drie meiden goed volgen. Nadat Duncan mij had gepasseerd, probeerde ik het tempo zo hoog mogelijk te houden en kwam uiteindelijk op een 5e plaats over de finish. Hiermee was ik zeker tevreden!

Voor de 2e manche op zondagochtend, was ik erg gebrand op een goede start. Helaas ging dit niet goed en ik moest buiten de top 20 beginnen aan de wedstrijd. Ik zette meteen de aanval in en na twee ronden lag ik al op plaats 10. Ik kon mijn tempo hoog houden en finishte moegestreden op een 6e plaats. Het rijden was goed, jammer van de start.

Met 5-6 in de wedstrijden eindigde ik totaal op een 5e plaats! In de tussenstand ben ik ook twee plaatsen geklommen en sta ik nu op een 8ste plaats. De volgende WK-wedstrijd is pas in september in Assen. Dit weekend staat EK Polen op het programma.

Buiten de cross om ben ik ook nog erg druk met school. In maart had ik al mijn ‘fitnesstrainer A’-diploma behaald en gisteren mijn ‘sportmasseur’-diploma. Ik ben nu bijna klaar, moet nog een aantal laatste verslagen en presentaties afronden.

07-06-’18: mijn 2e wedstrijd in het EK Dames

Afgelopen weekend was de 2de wedstrijd voor het Europees kampioenschap dames in Dreetz (Duitsland). Na de eerste wedstrijd in Denemarken stond ik op de 1ste plaats en daardoor mocht ik in Duitsland met de ‘redplate’ rijden. Deze is alleen voor de leider in het kampioenschap. Ik had er erg veel zin in en wist niet wat ik moest verwachten van de baan. Op vrijdag kwam ik samen met mijn vader aan in Dreetz. Het bleek een mooie zanderige baan te zijn en dat gaf mij vertrouwen voor het weekend.

Op zaterdag waren de trainingen en de kwalificatieheat. In de vrije training moest ik nog heel erg aan de baan wennen en was ik erg aan het zoeken naar de goede lijnen. In de tijdtraining ging dit al een stuk beter en had ik een 1ste tijd. Daarom mocht ik tijdens de kwalificatiewedstrijd als eerste een plekje zoeken achter het starthek. De start verliep niet volgens plan en ik kwam bijna ten val, hierdoor moest ik vanaf de 10de plaats beginnen. Ik reed terug naar een 2de plaats, maar had net niet goed genoeg tijd om het gat te dichten naar plaats één. Het rijden was goed en ik had veel vertrouwen voor de wedstrijd op zondag.

Zondag tijdens de 1ste manche kwam ik als 2de uit de eerste bocht. De hele manche zat ik in het wiel bij Sara Andersen en hield ik de druk er goed op. Andersen ging in de fout en zo kwam ik op de 1ste plaats. De laatste paar ronden hield ik het tempo goed hoog en wist ik elke ronde nog wat uit te lopen, om zo als 1ste te finishen.

De 2de manche begon ik weer op een 2de plek en werd de druk in de derde ronde al te groot voor Andersen, waardoor ze weer in de fout ging. Elke ronde wist ik verder uit te lopen, met snellere rondetijden dan de concurrentie. Het rijden ging beter dan in de 1ste manche en ik kon mijn tempo ook goed vasthouden. Met 49 seconden voorsprong wist ik de manche weer winnend af te sluiten.

In de tussenstand wist ik mijn leidingpositie te vergroten. De volgende wedstrijd is voor het WK in Italië op 16 en 17 juni aanstaande. De week erna is de 3de wedstrijd om het EK in Polen. Daarover uiteraard later meer in mijn blogs!

24-05-’18: een nieuwe wedstrijd in het wk voor dames, Teutschenthal

Afgelopen weekend was het al weer tijd voor de derde wedstrijd voor het wereldkampioenschap dames in Teutschenthal (Duitsland). Een baan waar ik al een paar keer had gereden en ik had dus ook een beetje een idee van wat ik kon verwachten. Op vrijdag tijdens het lopen van de baan, zag ik wel dat er een paar kleine dingen waren veranderd.

Op zaterdag tijdens de vrije en tijdtraining reed ik lekker, maar ik heb geen goede ronde kunnen zetten. Elke ronde was er wel een gele vlag of hinder van een andere rijder. Ik had een 11e tijd, maar wist dat er meer in zat in de wedstrijd. Bij de start van de eerste manche kwam ik ongeveer als 12e uit de bocht. Ik wist op te klimmen naar een 9e plaats, maar kon het verschil met de dames voor me niet maken. Ik kwam als 9e over de finish. Maar ik heb zeker lekker gereden.

Op zondag lag de baan er anders bij. In de nacht van zaterdag op zondag hadden ze erg veel gesproeid, waardoor het voor de 2e manche op sommige plekken nog nat was. Ook waren de sporen een stuk dieper dan de dag ervoor. Ik pakte weer een start rond de 12e plaats. In het begin had ik een hoog tempo en klom ik zo op naar de 6e plaats. Aan het eind van de manche maakte ik een paar fouten, waardoor ik het ritme helemaal kwijt was  in de laatste drie ronden. Gelukkig kon ik de 6e plaats wel vasthouden. Daar was ik zeker tevreden mee.

Met een 9e en een 6e plaats, was ik 8e overal en ben ik gestegen naar een 10e plaats in het klassement. De volgende WK-wedstrijd is in Italië, Ottobiano. Mijn eerste volgende wedstrijd is het EK in Duitsland, deze is over 1,5 week.

10-05-’18: YESSS! 1e geworden in denemarken!

In het weekend van 28 en 29 april reed ik de eerste wedstrijd in het Europees Kampioenschap in Denemarken: EMX Women. Ik heb het mezelf verschrikkelijk moeilijk gemaakt in de tweede manche door in de hekken te rijden en te crashen in de eerste ronde. Vanaf de allerlaatste plaats heb ik mezelf helemaal naar voren gereden met de snelste rondetijden! Het eindresultaat? EEN EERSTE PLEK! Blijer kan ik niet zijn en dit belooft nog veel voor de rest van het seizoen.

26-04-’18: 8e plek behaald in portugal!

In het weekend van 14 & 15 april stond de 2e wedstrijd voor het WK dames op de planning. Deze wedstrijd werd verreden in Agueda, Portugal. Voor het weekend was er veel regen voorspeld, maar het weer was goed. Ik was erg gebrand op een beter resultaat dan in Italië. Ondanks alle voorspelde regen, was het gelukkig droog en lag de baan er op zaterdag goed bij. Wel erg veel sporen en erg technisch. Het rijden ging goed en ik had een 7e tijd in de training.

De 1e manche pakte ik een goede start, maar helaas kwam ik in de 2e bocht in contact met een andere rijder, waardoor ik viel. Hierdoor moest ik als laatste beginnen aan de wedstrijd. Toch ging het rijden daarna erg goed en finishte ik op een 11e plaats.

In de nacht van zaterdag op zondag had het best veel geregend, waardoor de baan op zondagmorgen erg modderig was. De 2e manche pakte ik weer een goede start en begon op plaats 4, ik probeerde mijn eigen wedstrijd te rijden en niet te vallen. Het was immers heel erg modderig. Het rijden ging super en ik finishte op plaats 5. Dat betekent dat ik over het hele weekend eindigde op een 8e plaats! Ik ben zeer tevreden over het rijden dit weekend. De volgende WK-wedstrijd is in mei in Duitsland en in het weekend van 28/29 april is de eerste wedstrijd voor het Europees kampioenschap in Denemarken!

12-04-’18: Ondanks matige starts toch 2x in de punten!

De eerste wedstrijd voor het WK dames in Arco di Trento zit erop! We zijn op vrijdag aangekomen. Het weer was mooi en de baan lag er goed bij. Ik had er erg veel zin in, maar had toch wel een beetje spanning…

In de training op zaterdagmorgen reed ik iets te gespannen, waardoor ik in de 3e ronde al last had van harde armen. Hierdoor kon ik geen goede tijd zetten en eindigde ik met een 17e tijd. De 1e manche kwam ik tijdens de start in aanraking met een andere rijder, waardoor ik bijna viel en mijn voet aan de grond moest zetten. Hierdoor begon ik als allerlaatste aan de wedstrijd en reed nog terug naar een 20e plaats. Ik had alles gegeven op een baan waar het erg moeilijk was om in te halen en had toch nog een puntje. Ik was dus erg gebrand op een betere start en uitslag in de 2e manche!

In de 2e manche was ik goed weg bij het hek, maar werd ik ingesloten waardoor ik weer rond de 20e plaats aan de wedstrijd begon. Het rijden ging wel een stuk beter en ik kon er nog een paar inhalen. Zo finishte ik op een 13e plaats. Dat betekent dat ik nu op een 15e plaats in de tussenstand sta. Aankomend weekend (14/15 april) is de volgende wedstrijd voor het WK dames in Portugal, Agueda. Op mijn social media en in de volgende update lees je daarover dus meer!

30-03-’18: Eerste wedstrijd van het seizoen komt eraan!

Nog één week voordat het seizoen eindelijk gaat beginnen. Na een lange winterperiode heb ik er veel zin in!! De eerste wedstrijd is in Italië, Arco di Trento. De baan is erg mooi en vorig jaar had ik het daar erg naar mijn zin. De week erop, op 14/15 april, is de tweede wedstrijd om het WK dames in Portugal. Bij deze baan ben ik nog nooit geweest, maar ik heb veel filmpjes op YouTube gekeken en de baan ziet er supermooi uit!

We vertrekken op donderdagavond naar Italië met de bus, zodat we er vrijdagmiddag op tijd zijn. Even inschrijven, motors en helmen keuren en natuurlijk de baan goed lopen. Na de wedstrijd in Italië rijden mijn ouders meteen door naar Portugal, zelf ga ik eerst naar huis en vlieg ik 13 april vanaf Amsterdam samen met mijn broer naar Portugal. Alles is er klaar voor! Laat het maar beginnen!

15-03-’18: beker ophalen en goed in het wedstrijdritme komen

Vrijdag 9 maart was de bekeruitreiking van de wintercompetitie van Arnhem. Daar was ik in totaal op een 2e plaats geëindigd bij de senioren MX2! Ik heb deze wedstrijden vooral gebruikt als training voor het nieuwe seizoen en we hebben dit jaar alle soorten omstandigheden gehad. Modder, bevroren grond & zware zandbak. Naast deze clubwedstrijden in Arnhem, heb ik ook nog in Heerde en Nunspeet gereden voor het wedstrijdritme. Wedstrijden rijden is natuurlijk altijd anders dan trainen!

01-03-’18: De eerste beker (2e plaats) van het seizoen is binnen!

Afgelopen weekend was er weer de jaarlijkse wintercup in Dolle (Duitsland). Dit leek ons een goede wedstrijd ter voorbereiding op het nieuwe seizoen. Normaal gesproken is het een zware zandbaan, maar dit jaar was het toch wat anders. Door de koude temperaturen lag de baan er bevroren bij. Ondanks de kou had de club de baan er goed bij liggen en zo kon er lekker gereden worden.

Op zaterdag had ik de hele dag om te trainen en zo kon ik goed aan de baan wennen. Ik vond het een erg leuke baan en het rijden ging goed. Op zondag was het wedstrijdprogramma. In de tijdtraining had ik een 3e tijd achter Larissa Papenmeier en Nicky van Wordragen, beide dames rijden ook het wereldkampioenschap! Bij het vallen van het starthek in de 1ste manche ging ik bijna achterover, waardoor mijn start niet goed was. Rond de 7e plaats moest ik beginnen en op de bevroren baan was het lastig om in te halen. Toch kwam ik de 3e ronde al op plaats 3 en was het tempo goed. Helaas was ik de aansluiting met Larissa en Nicky al wel kwijt. Zo finishte ik op een 3e plaats.

De 2e manche was mijn start beter en begon ik op een 2e plaats aan de wedstrijd. In de tweede ronde maakte ik een klein foutje in een gladde bocht, waardoor Papenmeier erlangs ging. Zo reed ik de hele manche op de 3e plek en kon ik het tempo niet helemaal volgen. Uiteindelijk kwam ik als 2e over de finish, omdat Papenmeier technische problemen had. Uiteindelijk dus een 2e plaats en de eerste beker van het seizoen!

15-02-’18: mijn schema voor het nieuwe seizoen

Zoals bij de meeste mensen wel bekend is, ga ik in 2018 weer het volledige WK damesseizoen rijden. Daarnaast hebben we ook besloten om weer de wedstrijden om het Europees Kampioenschap te gaan rijden. Vorig jaar was dit ook goed bevallen, ondanks dat ik niet alles had gereden. In totaal heb ik dus veel wedstrijden en zo blijf ik het hele jaar bezig. Er zijn 6 wedstrijden om het wereldkampioenschap en 4 wedstrijden voor het EK. In Nederland heb ik een licentie voor de cup 250cc. In verband met de drukke planning, kan ik daar waarschijnlijk niet zo veel wedstrijden mee rijden. Wel ga ik proberen mee te doen in de weekenden die ik vrij, om zo het wedstrijdritme te houden. Ook is de cup 250cc competitief goed voor mij, er zijn veel rijders en de snelheid is goed. Hieronder zijn de datums van de wedstrijden die ik zeker weten ga rijden. De cup is dus nog even afwachten, waar en wanneer ik mee ga doen! Ik heb er in ieder geval heel erg veel zin in!

WK:
7/8 April -> Arco di Trento, Italië
14/15 April -> Agueda, Portugal
19/20 Mei -> Teutschenthal, Duitsland
16/17 Juni -> Ottobiano, Italië
15/16 September -> Assen, Nederland
29/30 September -> Imola, Italië

EK:
28/29 April -> Esbjerg, Denemarken
2/3 Juni -> Dreetz, Duitsland
23/24 Juni -> Strykow, Polen
7/8 Juli -> Markelo, Nederland

01-02-’18: Het nieuwe seizoen in met fonkelnieuwe kleding!

In 2018 ga ik rijden met de FXR-kleding. Twee weken geleden kreeg ik mijn kleding binnen en het is echt super! Binnenkort worden de shirts met reclame gedrukt en dan ziet het er weer top uit voor het nieuwe seizoen!

De voorbereiding voor het nieuwe seizoen is nog steeds in volle gang. Ook al is het nog steeds slecht weer in Nederland, toch valt er nog wel redelijk te rijden. De afgelopen weken ben ik in Nunspeet geweest voor training en ook heb ik aan de jaarlijkse wintercompetitie meegedaan in Arnhem. Het rijden gaat elke week weer wat beter, dus dat is positief. Onderstaande video is van afgelopen zondag, de wedstrijd in Arnhem!

18-01-’17: Vertrouwen terugkrijgen op het zand

Na de goede trainingsstage in Spanje, de eerste week van januari, was het afgelopen weekend weer tijd voor een wedstrijd in Arnhem. Na een aantal weken niet in het zand gereden te hebben, ging het nog niet zo lekker. Het rijden op de harde banen gaat op het moment erg goed, op het zand moet ik het vertrouwen weer terugkrijgen. Hopelijk wordt het weer in Nederland snel beter en kunnen we weer volle bak 💪🏼 Ik heb er zin in!

04-01-’17: Trainen op harde ondergrond in Spanje

Op 1 januari ben ik samen met mijn broer Freek vertrokken vanaf Schiphol naar Spanje voor een trainingsweek. Mijn ouders waren met de bus en de spullen al eerder vertrokken. Dinsdag en woensdag heb ik getraind op de baan met harde ondergrond. Dat heb ik al lange tijd niet meer gedaan, dus dat was wel even wennen. Het rijden ging wel lekker, vooral de 2de dag. Ook op donderdag, zaterdag en zondag ga ik nog trainen en dan vertrekken we weer naar huis!

Meekijken met mijn training op deze Spaanse banen? Check even deze trainingsvideo!

15-12-’17: Dat het maar snel januari is!

Met dit dramatische weer hier in Nederland, zit veel crossen er helaas niet in. Ben ik eindelijk hersteld van al mijn blessures en dan begint het te regenen en te sneeuwen. Helaas is hier niks aan te doen! Dan gaan we maar wat vaker naar de sportschool. Gelukkig ga ik in de eerste week van januari naar Spanje voor training. Dit als voorbereiding op het nieuwe seizoen, die begint in april. In Spanje heb je mooie harde banen, met veel hoogteverschil en grote bulten. Dat heb je hier in Nederland niet. In Spanje ga ik vooral werken aan mijn techniek en snelheid op de harde ondergrond. De steile hellingen naar beneden is een punt waar ik me op wil verbeteren. Het lijkt heel makkelijk, maar het is erg moeilijk om je rempunt te bepalen. Afgelopen seizoen liet ik daar nog veel liggen, dit hoop ik tijdens de trainingsweek te verbeteren. Dit heeft ook te maken met de controle van de voor- en achterrem. Op zandbanen in Nederland gebruik je het meest je achterrem, op de harde banen is de voorrem ook erg belangrijk. Zo kan je harder en meer gecontroleerd remmen.

Ik ga natuurlijk niet alleen, ik ga samen met mijn ouders en mijn broer, Freek, is ook daar met zijn team. Mijn ouders gaan met de bus, met de motors en de onderdelen. Ik vlieg samen met mijn broer vanuit Amsterdam Schiphol. Dit doe ik om mijn energie te sparen voor de trainingsweek. Van alle uren in de auto zou ik erg duf worden. Ik hoop er een leuke en leerzame week van te maken, met als doel mezelf te verbeteren.

Ik houd jullie op de hoogte!

30-11-’17: Welke bescherming heb je nou nodig tijdens het crossen?

Bescherming tijdens het crossen is erg belangrijk. Wanneer je valt zijn de risico’s op blessures erg groot. Hoe hoger de snelheid, des te harder komt de val aan. Daardoor vind ik het erg belangrijk om goede bescherming te dragen. De beschermingsmaterialen waar ik gebruik van maak, zijn:

  • Crosslaarzen, de laarzen zorgen ervoor dat mijn enkels goed beschermd zijn. Wanneer je hard landt (met springen), vangen de laarzen de klap op. Ook wanneer iemand tegen je been aanrijdt of wanneer je voet in de grond komt, is het fijn om goede laarzen aan te hebben.
  • Knie bracen, de bracen zijn speciaal gemaakt voor mijn knieën, bij CTI. De bracen zorgen ervoor dat mijn knieën goed beschermd zijn.
  • Niergordel, deze zit onder mijn body protector en beschermt mijn nieren.
  • Body protector, de body protector zorgt ervoor dat mijn buik en rug worden beschermd. Vooral wanneer je valt en als je op een baan rijdt met veel stenen, dan houdt de body protector deze ook tegen.
  • Helm, ik vind het erg belangrijk om een goede helm te dragen, deze zorgt ervoor dat je hoofd goed wordt beschermd wanneer je valt.
  • Bril, deze zorgt ervoor dat je ogen worden beschermd en dat je de hele wedstrijd/training goed zicht hebt.
  • Kleren, met crossen heb je natuurlijk speciale kleren aan, er zijn heel veel verschillende merken. Op dit moment is het nog niet bekend met welke kleren ik volgend jaar ga rijden.

Momenteel ben ik erg druk bezig om sponsors voor mijn kleding en bescherming te regelen. Rond januari / februari zou ik al mijn nieuwe spullen ongeveer hebben, zodat ze mooi op tijd zijn voor het nieuwe seizoen!

16-11-’17: Een weekend crossen, hoe ziet dat eruit?

Het duurt nog erg lang voordat mijn wedstrijden om het wereldkampioenschap beginnen. Toch leek het me wel leuk om jullie eens mee te nemen in zo’n week en weekend.

Naar de wedstrijden in Europa rijden we altijd met de eigen bus. Meestal vertrekken we op donderdagmiddag/avond, zodat we er vrijdag op tijd zijn. Op vrijdag moet ik me altijd inschrijven en moeten de motors en de helmen worden gekeurd.

Tijdens de keuring wordt er gekeken of de motors in orde zijn. Ze worden gewogen en ook vindt er een geluidskeuring plaats. De helmen worden gecheckt en krijgen een sticker als ze goed zijn. Na het keuren en inschrijven loop ik de baan helemaal, zodat ik hem goed in mijn hoofd heb zitten.

Op zaterdagmorgen heb ik een lange training die bestaat uit 15 minuten vrij rijden, 20 minuten tijdtraining en 5 minuten starttraining. De tijdtraining is het belangrijkst, omdat dat de plek bepaalt achter het starthek voor de wedstrijd. De 1ste manche is ook altijd op zaterdag, meestal aan het eind van de middag.

Na de wedstrijd maakt mijn vader altijd de motor schoon, daar is een aparte afspuitplaats voor. Zelf maak ik mijn helmen, brillen en laarzen schoon, zodat het er zondag weer mooi uitziet.

Op zondagmorgen hebben we de 2e manche, voorafgaand door 10 minuten vrij trainen. Deze manche is altijd vroeg. We hebben dan de rest van de zondag om alles in te pakken voor de terugreis en dan kijken we ook nog even naar de andere wedstrijden. Op zondagavond vertrekken we meestal weer en we proberen in één keer terug naar huis te gaan. Dat ligt ook aan de afstand. Meestal zijn we op maandag weer thuis en kan het opruimen weer beginnen!

02-11-’17: Wedstrijden rijden voelt weer goed!

Elk jaar doe ik mee aan de wintercompetitie van de Harskamp. Helaas sinds vorig jaar mag je niet meer crossen in Harskamp. De club van Arnhem en Harskamp werken nu samen. Sinds vorig jaar ligt er een nieuwe crossbaan in Arnhem, waar nu de wintercompetitie wordt gehouden.

Afgelopen weekend was de Open Beker Cross, deze telt nog niet mee voor de competitie. Ik deed mee in de superklasse: alle startbewijshouders ouder dan 17 jaar, MX1 en MX2 bij elkaar. Na een lange tijd geen wedstrijden te hebben gereden was ik toch wel een beetje zenuwachtig. Ook al was het helemaal niet belangrijk en meer voor training. In de training zat ik ook niet echt lekker in mijn ritme. De baan was redelijk modderig, waardoor het erg zwaar trok. Hierdoor reed ik een beetje gespannen en had ik veel last van harde onder armen.

In de 1ste manche pakte ik een goede start, maar kon ik in het begin mijn ritme niet vinden. Ik reed te krampachtig en pas op de helft van de wedstrijd ging ik wat meer ontspannen, wat resulteerde in beter rijden.

De 2e manche was ik op weg naar een superstart en ging als 3e de bocht in. Helaas viel ik met het uitkomen van de bocht en moest ik als laatste beginnen aan de wedstrijd. Door mijn val was ik boos en erg fanatiek, de druk was er meteen af. Het rijden ging veel beter en ik kwam ook goed in mijn ritme.

Na een lange tijd geen wedstrijd te hebben gereden, was ik hiermee erg blij en ik vond het heel leuk. Het is natuurlijk altijd anders dan een gewone training. Op 12 november is de eerste wedstrijd die meetelt voor de competitie. Ik heb er nu al zin in!

19-10-’17: Na blessure weer aan het opbouwen

Vorige week woensdag (11-10) heb ik eindelijk weer gereden na 6,5 week. Samen met mijn broer ging ik naar Berghem. De baan was erg moeilijk en voor de eerste keer ging het nog niet echt fijn. Ook had ik nog wel een beetje last van me schouder. Toch was ik erg blij dat ik weer kon rijden en bouw ik het gewoon rustig op. Afgelopen weekend en gister ben ik in Arnhem geweest. Het rijden ging al een stuk beter en de snelheid gaat al weer de goede kant op!

05-10-’17: Hoe ziet mijn wekelijkse (winter)trainingsschema eruit?

Elk jaar in de winterperiode ga ik op woensdagavond naar de training van Hennie Lentink in de gymzaal. Deze training bestaat vooral uit core-stability (rompstabiliteit) trainingen en circuittraining. Afgelopen woensdag (4 oktober) stond de eerste training van dit jaar op het programma en het was even afwachten hoe het met mijn schouder zou gaan. De training verliep goed en ik kon bijna alles gewoon meedoen, dus het gaat zeker de goede kant op.

Deze training op de woensdagavond is natuurlijk niet de enige training die ik doe. Ook train ik doordeweeks zelf kracht in de sportschool en ga ik met de mtb/racefiets fietsen voor mijn duurtraining. De fietstrainingen doe ik vaak samen met mijn vriend, want die doet als sport mountainbiken! Hij kan mij daar dus goed in helpen.

28-09-’17: Hopelijk dit jaar weer op trainingsstage in Spanje

Afgelopen winter was ik twee weken op trainingsstage in Spanje. Daar is dit filmpje geschoten. Ik hoop dat ik dit jaar weer ga als voorbereiding op het nieuwe seizoen. Check trouwens ook eens even mijn splinternieuwe website: http://www.shanavandervlist.nl. Nieuws, mijn profiel, sponsors en mijn kalender voor ’t seizoen: alles kun je er vinden!

21-09-’17: school combineren met de cross

Ik ga het hele jaar gewoon naar school. Ik volg de opleiding Sport, bewegen en gezondheid en zit nu in het 2e leerjaar. Elke dag moet ik naar school en daarnaast ook nog veel stage uren lopen. Ongeveer 500 in het jaar. In het seizoen is het lastig te combineren met de trainingen en wedstrijden. Toch probeer ik het ook goed af te maken, want voor later is school natuurlijk erg belangrijk. Nu het cross-seizoen afgelopen is en ik nu ook even rust moet houden, heb ik iets meer tijd. Toch hoop ik over een paar weken dat alles weer is genezen weer volop te kunnen trainen.

Dutch Masters Emmen.jpg6

14-09-’17: het gaat steeds beter

Anderhalve week na mijn val en ik ga me gelukkig steeds beter voelen. Helaas gaat het nog niet lukken om dit weekend de laatste wedstrijd voor het WK-dames mee te doen. Ik hoop dat ik snel weer kan trainen en rijden!

shana

08-09-’17: Waarom ik het WK in Assen moet missen…

Afgelopen weekend was het laatste trainingsweekend voor het WK in Assen. Op vrijdag was ik samen met mijn broer naar Lommel, om daar wat sessies op mijn nieuwe motor te rijden. Ook op zaterdag had ik nog een paar keer gereden in Nunspeet. Het rijden ging goed en zondag deed ik mee aan een NK-wedstrijd in Heerde. Ik hoopte op wat meer geluk dan in Halle en had er veel zin in. Als laatste wedstrijd voor Assen wou ik er een goede training van maken. Helaas ging het in de training mis, ik vloog over de kop. Zo eindigde de zondag in het ziekenhuis. Naar omstandigheden gaat het nu goed, alleen met een hersenschudding en veel kneuzingen gaat het dit weekend niet lukken om deel te nemen in Assen (WK). Dit is voor mij een grote teleurstelling. Ik weet dat mijn snelheid goed was en dat er in Assen een goede uitslag in had gezeten. Nu ben ik volop bezig met het herstel, om volgende week misschien wel te kunnen deelnemen aan de laatste WK in Frankrijk. We zullen zien?!

31-08-’17: NK-wedstrijd in Halle: vallen, opstaan en doorknappen!

Afgelopen zaterdag kon ik nog even trainen in Arnhem voor de grote wedstrijd de volgende dag… Op zondag reed ik namelijk de NK Cup MX2 wedstrijd in Halle. In de training op die zondagmorgen heb ik nog niet echt een hele snelle ronde kunnen neerzetten, maar toch was het rijden niet slecht en had ik een 8e tijd. Daardoor kon ik een mooie plek achter het starthek uitzoeken.

In de 1e manche was ik op weg naar een goede start. Helaas remde ik te hard voor de bocht, waardoor ik onderuit gleed. Daardoor moest ik als allerlaatste beginnen aan de wedstrijd. Flink balen, maar ik reed wel van de 43e plaats naar de 12e! Jammer van die val, maar het rijden ging dus eigenlijk best lekker.

De 2e manche begon ik rond de 12e plaats, maar ik werd er in de eerste ronde al door een andere rijder afgereden. Een mooi slowmotion-beeld van dit minder mooie voorval zie je hieronder. Het duurde lang voordat ik mijn motor weer had opgeraapt, waardoor ik weer als een-na-laatste kon beginnen. Ik kon nog terugkomen naar de 11e plaats, maar was erg teleurgesteld.

Volgende week doe ik mee in Heerde, hopelijk zit het daar wel een beetje mee!

 

25-08-’17: Allereerste ONK-wedstrijd in de Cup MX2-klasse

Dit weekend ga ik meedoen aan de ONK-wedstrijd in Halle. Dat wordt voor mij de eerste keer dat ik mee ga doen in de Cup MX2-klasse. Ik heb er veel zin in, want dit wordt niet alleen mijn eerste keer in deze klasse, maar ook mijn eerste ONK op de 250cc in Nederland! Ik ga weer mijn best doen en zal volgende week laten weten hoe het is gegaan.

17-08-’17: 2e plaats tussen de heren in MX2-klasse

Afgelopen weekend heb ik 2 dagen getraind. Zaterdag ben ik naar Lommel geweest en zondag naar Arnhem. Daar trainde ik op twee zandbanen, ter voorbereiding op de wedstrijd in Assen. Op dinsdag 15 augustus was het, na een aantal weken alleen maar training, weer tijd voor een wedstrijd in Mol/Balen, België. Het is een erg zware baan en ik deed mee in de klasse cup MX2 (tussen de mannen). In de eerste manche viel ik met de start en reed ik van de laatste plaats (43) naar plaats 5. Met de snelste rondetijden van iedereen. De tweede manche pakte ik kopstart. Ik reed de hele manche aan de leiding en kon zo de wedstrijd winnend afsluiten met meer dan 1 minuut voorsprong. Uiteindelijk daarnee een 2e plaats bemachtigd in de wedstrijd! Erg tevreden over het rijden en het was superleuk om alle mensen zo enthousiast te zien.

10-08-’17: Trainen op mijn 250cc voor het WK dames in Assen

Na mijn laatste wedstrijd in Loket (23 juli) had ik even een paar weken zonder wedstrijden. De volgende wedstrijd is pas in september (9-10), het WK dames in Assen.

Ondertussen rijd ik, sinds de Zwarte Cross, alleen nog maar op mijn 250cc. Zo kan ik me beter voorbereiden op de WK’s. Omdat ik niet meer hoef te switchen van motor, gaat het rijden op de 250cc me nu steeds beter af. Momenteel train ik veel op het zand voor het WK dames in Assen, daar wil ik zeker een goede uitslag rijden!

03-08-’17: Waarom ik ben gaan crossen…

Mijn vader en broer deden allebei aan motorcross. Zo kwam ik als baby al op de cross, ik ben er dus mee opgegroeid. Toen ik 2 jaar was (bijna 3) kreeg ik een quad en daar is het allemaal mee begonnen. Op mijn 4e jaar kreeg ik een pw50 een echte motor. Zo kon het crossen echt beginnen. Op de motor rijden vond ik vanaf het begin al leuk, de snelheid en de adrenaline die vrijkomt tijdens het rijden zijn natuurlijk geweldig. Wanneer je steeds verder springt en harder gaat geeft het een kik, je wordt er blij van.

Vanaf 2006 ging ik bij de Nederlandse bond, KNMV, NK-wedstrijden rijden. In alle klassen, namelijk 50cc, 65cc klein, 65cc groot, 85cc klein, 85cc groot en 125cc, heb ik deelgenomen door de jaren heen. Het rijden ging steeds beter en vanaf 2013 ging ik ook steeds meer in het buitenland rijden voor EK-wedstrijden. Zo kon ik me goed voorbereiden op de toekomst. Want mijn droom was natuurlijk om bij het wereldkampioenschap dames mee te doen. In 2015 was het dan zover, ik ging mijn debuut bij het wereldkampioenschap maken. Mijn droom kwam uit. In het eerste jaar behaalde ik, met mijn 125cc tussen de 250cc, de 21ste plaats. Toen had ik ook nog 2 wedstrijden gemist. In 2016 was het mijn doel om alle wedstrijden te rijden en de top 15 te halen. Dat lukte zeker weten, ik werd namelijk 8ste van de wereld. Ik kwam dus zelfs in de top 10.  In 2017 maakte ik de overstap naar de 250cc, zo kan ik met de start beter meekomen tijdens het WK dames. Deze motor is veel zwaarder, in het begin was het erg wennen. Het gaat steeds beter, de laatste wedstrijd in Loket heb ik zelfs een paar ronden op kop gelegen. Op dit moment sta ik weer 8ste in de tussenstand, tussen een heel erg sterk deelnemersveld. Het seizoen is nog niet afgelopen, nog 2 wedstrijden en er kan nog veel gebeuren!