Blog: Tristan Botteram

Naam: Tristan Botteram
Sport: Downhillen
Geboortedatum: 08-12-2000
Afkomstig uit: Doetinchem
Behaalde doelen: IXS DH Cup-kampioen, 4e plaats UCI Mountainbike Wereldbeker in Frankrijk

Facebook | Instagram | YouTube

13-09-2019: Voor het eerst in tijden een wedstrijd in Nederland

Normaal gesproken vinden mijn wedstrijden altijd plaats is diverse landen over Europa, maar deze keer wist ik deel te nemen aan de Redbull Pumptrack kwalificatieronde in Roosendaal. Eigenlijk rijd ik 99% van al mijn wedstrijden op mijn downhill-fiets, maar deze keer niet! Bij deze wedstrijd is het zo dat de eerste vier rijders een ticket krijgen om deel te nemen aan de Pumptrack Wereldkampioenschappen in Zwitserland. Ik wist een tweede plaats te behalen in de kleine finale! Het was erg leuk om hier te rijden, mede omdat het niet vaak voorkomt dat ik voor Nederlands publiek deelneem.

In de video kun je zien hoe de wedstrijd verliep!

30-08-2019: VLOG VAN EUROPEES KAMPIOENSCHAP IN TJSECHIË

In deze vlog neem ik je mee naar de één na laatste ronde van het Europese kampioenschap in Špičák. Het was zo’n 9 uur rijden, dus voor ons goed te doen. Vorig jaar crashte ik hier erg hard en kon ik helaas niet deelnemen, toch kwam ik met veel moed naar deze wedstrijd.

De diverse trainingsrondes op vrijdag en zaterdag verliepen erg goed. Ik wist op de eerste dag alle grote sprongen te doen, mede omdat ik vorig jaar al op dit parcours had gereden en ze relatief weinig veranderingen aan het parcours hadden aangebracht. Op zaterdag, in de kwalificatie, kwam ik over de streep op een mooie 11e plaats met een erg slordige run, ik was slechts 2,7 seconden van de 3e plaats met een grote fout door zijwind.

Wil je zien hoe de rest van het weekend verliep? Bekijk mijn video hieronder!

15-08-2019: Vlog van Europees Kampioenschap in Pila (Italië)

Een perfect voorbeeld van hoe een weekend racen dramatisch kan veranderen. Van een baan met hoge snelheden, stof en zonneschijn op de eerste trainingsdag (vrijdag) tot onweersbuien, gladde wortels en lastige secties op zondag. Met downhill-wedstrijden wordt – buiten bliksem-inslagen – een wedstrijd nooit afgelast. Hierdoor moet je dus altijd de run rijden, ook al regent het de hele dag of is er harde wind! Het is dan ook belangrijk dat je zowel jezelf als de fiets weet aan te passen. Dit allemaal beleefde ik bij de 4e ronde van het iXS European Downhill Cup. Wil je zien hoe dit verliep? Check de video.

01-08-2019: Vlog van wereldbeker in Frankrijk

Ik had een kleine break, maar ik ben weer terug met een gloednieuwe vlog deze week! In deze vlog laat ik je zien hoe het eraan toe gaat bij de wereldbekers. Denk aan de korte tijd aan training, het verschil in niveau van obstakels en het kwalificeren. Wil je zien hoe mijn weekend in Les Gets verliep? Bekijk nu de video hieronder!

05-07-2019: Race-vlog van Europees kampioenschap in Italië

Deze week heb ik een vlog in plaats van een blog voor jullie! Afgelopen weekend werd de derde ronde van het IXS Europees Downhill kampioenschap gehouden in de bergen van Italië. Het leek me leuk om jullie eens mee te nemen achter de schermen van een raceweekend. In de video is te beleven dat het racen niet altijd soepel verloopt en dat er ook tegenslagen zijn. Dit allemaal is te zien in de onderstaande video. Veel kijkplezier!

21-06-2019: Mijn leven naast races?

Je verwacht bij een sporter die op wereldniveau zijn sport beoefent, dat diegene dagelijks kan trainen in die discipline. Bij mij ziet dit er iets anders uit. Dit komt doordat mijn sport niet te beoefenen valt in ons vlakke landje en hierdoor de reiskosten en trainingstijd beperkt zijn. ‘Hoe kun je op zo’n hoog niveau presteren?’ Deze vraag wordt regelmatig gesteld, en ik kan vaak niet meteen tot een conclusie komen.

Drie jaar geleden ben ik begonnen met het racen bij een hobbyklassement en op het moment rijd ik wereldbeker-wedstrijden. Naast mijn competities volg ik een studie op het Graafschap College, dit neemt veel tijd en moeite in beslag. Dit is niet altijd even makkelijk te combineren met sporten, maar gelukkig heb ik een topsportcoördinator op mijn college die mij met deze problemen kan helpen. Naast school kan ik fysiek wel topfit blijven met hulp van Justin Keuben, hij begeleidt mij in training-sessies in de sportschool. Hier train ik gericht op de spieren die ik gebruik met het fietsen. Zonder hem was mijn progressie niet zo hard gegaan. Om op de vraag terug te komen, hoe kan dit toch? Omdat ik qua skills soms achterloop op verschillende parcours vergeleken met mijn tegenstanders, probeer ik fysiek mijn achterstand te compenseren. Naast deze fysieke training heb ik ook een fietscross-achtergrond en rijd ik wekelijks bij het SFA Bikepark. Ook al lijkt dit totaal niet op downhill; het werkt toch voor mij…

 

07-06-2019: Leider in iXS DH kampioenschap

Bij de eerste ronde van het IXS DH kampioenschap in Willingen behaalde ik in de finales een 8e plaats. Ik was hier zelf niet helemaal tevreden mee, omdat ik niet alles uit mijzelf had kunnen halen. Gelukkig was er dit weekend in Winterberg een nieuwe kans om mijn achterstand goed te maken. De weersvoorspellingen waren perfect voor het weekend en ik had een goed gevoel bij ´t parcours. Ik kom al sinds mijn jongere jaren vaak bij dit bikepark en het duurde ook niet lang voordat ik op goede snelheid runs kon maken. Er waren twee technische stukken waar de lijnkeuze erg belangrijk was, maar na een aantal keer proberen had ik dit ook onder de knie. Omdat deze wedstrijd samenvalt met het Dirt Masters festival, was het zowel op de baan als naast de baan erg druk, dus super veel rondjes maken in de trainingstijd was niet mogelijk.

Kwalificatie
Vandaag was de dag van de kwalificatieronde. Eigenlijk had ik al mijn lijnkeuzes voor de kwalificatierun al goed, dus heb ik in de laatste training voor de plaatsing niets anders geprobeerd of veranderd aan mijn lijnkeuze. Mijn run zal normaal gesproken om 18:30u plaatsvinden, helaas vond er een tragisch ongeval plaats buiten de racetrack waarbij de persoon opgehaald moest worden met een traumahelikopter. Door dit ongeluk moest ik uiteindelijk om 20:00u starten, omdat alle omliggende competities waren stilgelegd. Het was niet duidelijk hoe alles af ging lopen en hierdoor was mijn warming-up niet super, maar ik wist mij op ‘t eind van de dag te plaatsen op een 2e plek. Ik was hier erg blij mee en was klaar voor de finales op zondag.

Finales
Ik had deze ochtend nogmaals de tijd om een aantal runs te maken. Omdat het parcours na elke rijder verandert, is het van groot belang dat ik kan voorspellen welke lijnen het beste uitspringen op het moment dat ik mijn race moet rijden. Dit heb ik in de laatste uurtjes voor de racerun uitgedacht en gevisualiseerd. Nu was het tijd om alle lijnkeuzes, sprongen, etc. als puzzelstukjes in elkaar te zetten. Mijn starttijd voor de finales was om 16:30u, de run ging goed en ik wist nogmaals een tweede tijd neer te zetten. 0,056sec achter de snelste tijd, alhoewel ik hier wel erg van baalde en ik graag voor de winst wilde gaan, was een 2e plaats ook zeker niet slecht.

Op het moment sta ik eerste in het iXS DH Kampioenschap!

Wil je nog even met me mee naar beneden in Winterberg? Check mijn video:

23-05-’19: Een goed begin in het iXS DH Cup seizoen

De eerste ronde van de iXS DH Cup in Willingen zit erop. Na wat regenval op donderdagnacht waren de omstandigheden redelijk te overzien op vrijdagochtend. Dit is de dag van het bekijken van het parcours en de eerste training runs op de baan. Ik vond de baan relatief makkelijk en na een keer van bandenprofiel te wisselen en wat aanpassingen aan de luchtdruk in mijn binnenbanden te hebben gedaan, was ik klaar om op snelheid te gaan rijden. De eerste ronde is het altijd even de ondergrond aanvoelen, ook maken we soms aanpassingen aan de vering maar dit was deze keer niet van toepassing. Mijn snelheid was redelijk goed. Toen ik echter de snelheidsgrens wilde opzoeken over een bepaald obstakel, maakte ik een ongelukkige val. Hierdoor heb ik deze trainingsdag rustig aan gedaan, maar gelukkig had ik op zaterdagochtend voor de kwalificatiewedstrijd nogmaals tijd om mijn vertrouwen terug te winnen. Ik heb in deze training mijn snelheid kunnen vinden en was klaar voor mijn kwalificatiewedstrijd om 6 uur. Het was het nu tijd om al mijn voorbereiding toe te passen, omdat ik nummer 5 had moest ik als één van de laatste rijders starten. Onze nummers worden bepaald op het aantal UCI-punten dat je hebt behaald in de voorgaande wedstrijden. Deze puntentelling neemt wel wat extra druk mee, maar vooral een lange wachttijd door alle voorgaande rijders. Ik kwalificeerde op een 18e plaats, mijn snelheid was goed alleen ik reed op sommige plekken iets te langzaam voor mijn gevoel. Ik was niet tevreden met deze plaats en er was werk aan de winkel voor morgen!

Racedag
Op zondagochtend hebben mijn vader en een vriend een aanpassing aan mijn fiets kunnen maken en hierdoor wist ik nog een tikje harder te rijden. De laatste training runs heb ik de laatste lijnopties gekozen, maar omdat de weervoorspellingen voor de middag erg wisselvallig waren, was het wel lastig om een afweging te maken omdat de baan erg kan veranderen met een natte ondergrond. Ook was het lastig om de goede bandenprofielen te kiezen, maar we hebben uiteindelijk een goede keuze gemaakt. Het was nu tijd voor de finale! Ik wist een goede run neer te zetten en behaalde een mooie 8e plaats in de finales, 4,5 seconden van de 1e plaats. Ik ben tevreden met dit resultaat en ik ben klaar voor de 2e ronde van dit kampioenschap in Willingen, een aantal kilometers op afstand van Willingen. Deze wedstrijd zal 2 juni plaatsvinden.

09-05-’19: Meedraaien in de wereldtop van een sport die in Nederland niet te beoefenen is

Mijn sport, downhillen, is niet te beoefenen in Nederland, maar toch ben ik er vol voor gegaan. Op jonge leeftijd ben ik in aanraking gekomen met motorcross. Mijn vader crosste, dus wilde ik dat ook. Dat vonden mijn ouders niet zo’n goed plan, dus bleef mijn crossfiets mijn beste vriend. Achteraf ben ik mijn ouders erg dankbaar voor deze keuze, ook al wilde ik toen zo graag motorcrossen. Zonder die beslissing had ik namelijk mijn passie niet kunnen vinden…

Downhillen
Downhill is een discipline in het mountainbiken die helaas niet populair is in Nederland. Dat komt vooral doordat het hier lastig te beoefenen is: wij hebben immers geen bergen. Toch heb ik ervoor gekozen om vol voor deze discipline te gaan, maar soms lijkt het onmogelijk om de snelheden te behalen van mijn tegenstanders. Logisch natuurlijk, want ik neem deel aan de wedstrijden zonder dat ik hiervoor kan trainen. Dit maakt mij wel een unieke rijder in het veld.

Van fietscross naar downhill
Mijn interesse in fietscross resulteerde op jonge leeftijd al in een lidmaatschap bij fietscrossclub De IJsselcrossers. Tot mijn twaalfde heb ik met veel plezier wedstrijden gefietst bij zowel de Doetinchemse club, als op nationaal topniveau. Maar mijn interesses verschoven in de tijd dat er een nieuw fietspark, genaamd SFA Bikepark, opende. Dit veranderde mijn visie op het fietsen volledig: de sfeer was fantastisch en ik had weer plezier in het fietsen. Op een dag raadde een bezoeker mij aan om Bikepark Winterberg te bezoeken, wat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat ik voor het eerst in aanraking kwam met downhill. Dit was het begin van alles.

Doelen en resultaten
Ondertussen downhill ik al een aantal jaren, waarin al een paar mooie hoogtepunten te benoemen zijn. Zo behaalde ik de vierde plaats bij de UCI Mountainbike Wereldbeker in Frankrijk en ook mijn negende plaats bij de UCI Mountainbike Wereldkampioenschappen in Zwitserland was boven verwachting. Daarnaast werd ik IXS DH Cup-kampioen en werd ik tweede in het IXS European Cup-kampioenschap. In 2019 heb ik de overstap van Junior Men naar Elite Men gemaakt. Hierdoor verwacht ik niet meteen voor het kampioenschap te kunnen gaan in 2019, fietsen bij de Elite Men is namelijk wel even een niveautje hoger. Mijn doel dit jaar is daarom om de top 10-resultaten te behalen bij de IXS European Cup. Natuurlijk is mijn droom uiteindelijk om wereldkampioen te worden. Met mijn blogs en video’s voor de Zwarte Cross Talententuin en Achterhoek Nieuws, zal ik jullie meenemen in mijn reis!