Blog: Victor Steeman

Naam: Victor Steeman
Sport: Wegrace
Geboortedatum: 15-06-2000
Afkomstig uit: Lathum
Behaalde doelen: Red Bull MotoGP Rookies Cup

Website  |  Twitter  |  Facebook  |  Instagram

19-09-’18: Het wordt steeds spannender in de IDM…

Het weekend van 14, 15 en 16 september mag ik een race meedoen met een wildcard in het FIM Wereldkampioenschap Supersport 300 in Portimão. Ik vervang een rijder van het KTM Fontron team. Hier heb ik enorm veel zin in. Alle WK-rijders hebben al getraind op dit circuit en ik heb hier nog nooit eerder gereden, dus ik moet hard aan het werk in de vrije training (analyse circuit én de motor afstellen). Ik vind het een hele uitdaging en ben erg benieuwd hoe de KTM-motor loopt. Hans (mijn rijderscoach) is erbij en zal mij op alle fronten helpen.

Met m’n eigen KTM-motor (zelfde type) heb ik al diverse keren vermogenverlies gehad door technische problemen. Daardoor is het afgelopen raceweekend in Assen niet gegaan zoals ik hoopte. In de vrije trainingen en kwalificaties zette ik de snelste tijd neer. Ik mocht zondag van pole starten. Ik wist dat ik snellere tijden reed dan mijn concurrenten, dus……

Race 1:
We reden met z’n drieën weg en het werd al snel duidelijk dat wij het podium zouden gaan verdelen. Alleen de volgorde moest nog bepaald worden. Op kop was het stuivertje wisselen, zodat het publiek kon genieten van een bloedstollend gevecht. In lap 8 (van de 11), merkte ik dat ik vermogen begon te verliezen en de temperatuur liep op. Jammer genoeg kon ik m’n eerste plek niet vasthouden en werd ik derde.

Race 2:
Het tijdschema was aangepast en wij zagen dat net te laat. Gevolg was dat ik in plaats vanaf pole, helemaal achteraan moest starten. Volgens de AsserCourant zette ik een indrukwekkende achtervolging in, haha. Het klopt wel, ik reed in twee rondes naar plek 1. In de vierde ronde ging het helaas mis. Ik viel, maar stapte wel weer op de motor om de race te vervolgen. Natuurlijk met een flinke achterstand op de rest van het veld.

Geluk bij een ongeluk, kregen we door een andere valpartij een “rode vlag” en een herstart van 5 laps. Hans Smees heeft toen snel in de pitelane m’n versnellingspook vastgezet en het grind uit de kuip laten lopen. Ik mocht vertrekken vanaf plek 17 en ging als tweede over de finishlijn. Teleurstellend natuurlijk, want ik ben geen leider meer in het Duitse Kampioenschap. Maar de sponsors en enthousiaste supporters hebben genoten. Dat geeft enige troost.

Eind september zijn de laatste races van dit seizoen in Hockenheim. Als ik daar twee keer win en de Duitser die nu de leidende positie heeft, twee keer tweede wordt hebben we evenveel punten

Groeten, Victor Steeman 🚀

📷 Henk Teerink

30-08-’18: een spannende tussenstand in de idm met nog twee raceweekenden te gaan

Zondagnacht zijn Hans Smees en ik weer thuisgekomen van ons raceweekend in Lausitz. Dit keer waren we het hele weekend op elkaar aangewezen en hebben we de taken eerlijk verdeeld. Ik was de coureur en kok en Hans de rijderscoach, monteur en fotograaf.

De samenwerking begon al goed bij aankomst. Toen we aan het uitladen waren en bijna de tent op hadden staan, kwam er zonder waarschuwing vooraf een ontzettende harde regenbui vergezeld met een windhoos. Op de paddock vlogen een aantal tenten de lucht in, gelukkig bleef bij ons de schade beperkt doordat we aan de tent zijn gaan hangen. Het was een korte maar krachtige bui. Jammer was dat ik daardoor bijna geen tijd had om het voor mij onbekende circuit te verkennen, want het was al bijna donker toen we alles geïnstalleerd hadden.

Vrijdag stonden er twee vrije trainingen op het programma en de motor liep goed. De Lausitzring is een mooi technisch circuit en ondanks dat ik er nog nooit eerder gereden had, zette ik er de snelste rondetijd neer. Ik kwalificeerde mij als derde en dat was een mooie uitgangspositie voor de race.

Race 1: begon goed. Ik reed samen met een andere Duitse rijder weg van de groep achter ons. Na drie ronden kreeg ik problemen met de koppeling en de versnellingsbak, waardoor ik mijn eerste plek niet kon behouden. Al gauw werd het probleem zo erg dat ik helemaal geen koppeling meer had en helaas in de laatste ronde terugviel naar de vierde plek. Ik ben blij dat ik toch gefinisht ben en nog 13 punten heb kunnen pakken.

Race 2: samen met een Duitse coureur elf ronden lang gestreden om de eerste plek. Tot het eind toe was onduidelijk wie er als eerste over de streep kwam. Ik heb hem de laatste ronde mooi ingehaald en had zelf het gevoel dat ik het voor start/finish zou redden om als eerste over de streep te komen. De Duitser kwam mij helaas net voorbij met een minimaal verschil van 0’011 seconde.

Ik ben nog steeds klassementsleider met 146 punten. Het verschil is nog maar 4 punten en zoiets is altijd tricky bij een mechanische sport. Er zijn nog twee raceweekenden te gaan: 8 en 9 september in Assen en 29 en 30 september op Hockenheim. Ik ga ervoor!

Wil je een keer komen kijken bij zo’n spectaculaire wedstrijd? Volg me op Facebook, want daar kun je tickets winnen voor een ONK en IDM wegrace in Assen op zondag 9 september.

16-08-’18: terug in de schoolbanken en op naar de lausitzring – 24 t/m 26 augustus

Na een heerlijke vakantie in Portugal samen met de familie Ashford, ga ik mij weer voorbereiden op het raceweekend van 24 t/m 26 augustus. We gaan dan naar de Lausitzring, een circuit waar ik nog nooit gereden heb.
Ik heb weer ontzettend veel zin om op m’n motor te stappen. De afgelopen weken heb ik veel in auto’s mogen sturen maar dat is toch heel anders. Op het circuit in Portimao kon je hele snelle 2-tact karts huren, dus daar heb ik nog wel het gaspedaal goed kunnen indrukken en samen met racemaat Jeroen een wedstrijdje gedaan. Ook ben ik nog op pad geweest met een sponsor van mij die gespecialiseerd is in het opsporen van ‘verdwenen’ voertuigen. Dit waren een paar bijzondere dagen 🔍.

Mijn schoolvakantie zit er bijna op, de boeken zijn thuis bezorgd en volgende week word ik weer verwacht op school. Heel eerlijk gezegd, heb ik er nog niet veel zin. Gelukkig is de eerste schoolweek kort, dinsdag lesrooster ophalen en woensdag starten de lessen. Donderdag vertrek ik voor m’n raceweekend 😜

Victor Steeman #27 🚀

📷 Henk en Damon Teerink

02-08-’18: Foto’s van mijn raceweekend in Schleiz – 27 t/m 29 juli

Omdat Victor geniet van al ’t moois dat Portugal hem te bieden heeft, krijgen jullie dit keer een wat korter verslag met juist wat meer foto’s:

De trainingen in Schleiz gingen goed en ik wist me als tweede te kwalificeren. In de eerste race had ik de tweede positie in handen, maar ik ging onderuit nadat ik in aanraking kwam met een andere rijder. Ik wist m’n KTM nog wel op te pakken en scoorde nog drie punten door als dertiende geklasseerd te worden. Race twee verliep een stuk voorspoediger, daar kwam ik als tweede over de finishlijn.

De prachtige foto’s zijn gemaakt door Henk en Damon Teerink.

19-07-’18: Strijden voor de overwinning in Zolder

Het raceweekend in België (6 t/m 8 juli) op circuit Zolder, was erg warm. Alle KTM’s hadden door de warmte last van vermogenverlies. Gelukkig had m’n monteur zich hierop voorbereid, omdat wij dit probleem ook al in Assen hadden.

De vrije trainingen verliepen goed. We hebben verschillende settings getest. In de eerste kwalificatie verloor ik de voorkant van de motor bij het ingaan van bocht 1. Ik kon de motor opvangen en voorkwam een crash. Ondanks dat ik mijn arm bezeerde, zette ik de snelste tijd neer.
Omdat er geen fysiotherapeut op het circuit aanwezig was, werd ik doorgestuurd naar het aanwezige ziekenhuis op het circuit. Na onderzoek bleek dat ik een scheurtje in een spier in m’n bovenarm had. Met pijnstillers heb ik toch kunnen rijden. De start mocht van pole-position 💪

Zondag tijdens de warm-up reed ik 5 laps op oude banden. Dit bleek een verkeerde bandenkeuze te zijn, omdat dit reglementair niet mocht. Ik werd teruggezet naar p5 door de race-direction.

Race 1 was voor de kijkers een ware thriller. Ik had een goede start en lag in de eerste bocht al tweede. Tijdens deze race kon ik niet hard remmen omdat m’n rem te heet was geworden. Daardoor kon ik niet de rondetijd halen die ik in de kwalificatie had gereden. Samen met nummer twee ging het gevecht om de eerste plek. In de laatste ronde wist het publiek nog steeds niet wie er ging winnen. Uiteindelijk werd het een fotofinish in m’n nadeel. Ik baalde hier behoorlijk van.

Race 2, goede start vanaf plek 5, maar ik kwam niet goed uit door twee coureurs naast mij. Voor mij viel er één en die motor raakte mij, ik zakte daardoor terug naar de zevende plaats.
Gelukkig kon ik mij snel herpakken en reed in een paar rondjes het gat naar nummer één weer dicht. Ik zette toen de snelste ronde neer en ook nog eens het ronde-record. Ik hield de leidende positie en pakte de overwinning. De sfeer in België was top, wat logisch was aangezien de Belgen toen ook gewonnen hadden met voetbal.

De schoolvakantie is nu begonnen, ik ben over naar Havo-5. Tijd voor ontspanning, dus ik ben samen met een coureur uit het Noorden naar de Zwarte Cross gegaan. Ik vind het al stoer dat ze mij als wegracer opgenomen hebben in de Talententuin van de Zwarte Cross, maar dat ik mijn auto ook op de VIP-P mocht neerzetten was echt super. Wat een prachtig feest en wat een belevenis. Ik heb echt bewondering voor degenen die dit allemaal bedenken en opbouwen. Mooi dat ik ook nog een radio-interview mocht geven; goed voor m’n naamsbekendheid 😉

De volgende race is eind van de maand (27, 28 en 29 juli) in Schleiz. Ik heb daar nu al zin in, want dat is echt een heel mooi technisch circuit. Daarna ga ik snel naar huis om m’n koffer in te pakken want op 30 juli vertrek ik voor m’n Need 4 Speed 😜 weer samen met vrienden naar Portugal.

De bijgevoegde foto’s zijn gemaakt door Henk en Damon Teerink.

Groeten Victor #27 🚀

05-07-’18: presteren op tt assen

Afgelopen weekend reed ik voor de derde keer mee tijdens de TT van Assen. Dit keer in de ONK Supersport 300-klasse. Ik had enorm veel zin in dit weekend omdat er ook een aantal WK-rijders waren ingeschreven en ik heel graag de strijd om de podiumplekken met ze wilde aangaan.

Mijn rondetijden lagen slechts een halve seconde van de WK-rijders. Ik had mij als vierde gekwalificeerd. Tijdens race 1 zakte na een aantal rondes het vermogen van mijn motor en dus ook mijn topsnelheid, waardoor ik langzaam de aansluiting verloor en als vierde over de finish ging. Na de prijsuitreiking werd echter bekendgemaakt dat 2 rijders gediskwalificeerd waren, dus kreeg ik de punten van de tweede plek.

‘s Avonds heeft Hans nog met behulp van een paar andere monteurs geprobeerd te achterhalen waar het probleem zat met mijn motor. Zondag bij race 2, had ik een goede start en kon ik de koprijders de eerste ronde bijhouden. Maar ook toen nam het motorvermogen weer af. Door zo min mogelijk te remmen probeerde ik de snelheid zo lang mogelijk vast te houden. Ik reed op de vierde plek en er zat een gat van meer dan een halve minuut naar nummer 5. Helaas lukte het net niet om mijn plek nog voor de eindstreep vast te houden en ben ik dus geëindigd op de 5e plek. Ik baalde hier behoorlijk van, maar gelukkig heb ik de races wel uit kunnen rijden en de leidende positie in het ONK vergroot.

Tot mijn grote verrassing kwamen er ook nog een aantal sponsors “gedag” zeggen. Ik waardeer dit heel erg. Extra bijzonder was dat m’n Amerikaanse fans (Greg en Jane) in Assen kwamen kijken. De technische staf is nu volop aan het werk om de RC390 weer helemaal top te krijgen zodat ik aankomend weekend in Zolder voor de overwinning kan strijden.

Henk (en Damon) Teerink hebben weer prachtige foto’s gemaakt. Ik voeg er een paar bij zodat jullie een klein beetje mee kunnen genieten van dit toch wel mooie weekend.

Groeten, Victor Steeman #27 🚀

21-06-’18: De reportage van Regio8

REGIO8 kwam bij ons langs voor een interview, tijdens de training. Daarin hoor je alles over mijn doelen voor de komende jaren. Check ‘m hier:

07-06-’18: Terugblik op training in Schleiz (eind mei)

In Schleiz was een evenement voor de Klassik Trophy. In eerste instantie was het de bedoeling dat de rijders van het IDM, waar ik aan deel heb genomen, daar ook een mogelijkheid kregen om te trainen, maar dat werd op het laatste moment gecanceld. Met behulp van kennissen in Schleiz van m’n rijderscoach Hans, hebben we ons toch kunnen inschrijven in de youngster 4-tactklasse.

We kregen helaas niet heel veel rijtijd omdat er 450 rijders waren, in totaal maar een klein uurtje. Als voorbereiding op de wedstrijd daar (eind juli) was dit echter wel een kans om voor mij het circuit te verkennen.

Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen door de vrienden van Hans. Ze hadden alles voor ons geregeld: pension, plek en tent bij circuit. Bovendien werden we ’s avonds ook nog uitgenodigd voor een BBQ. Soms is er niks mee met die Duitse pünktlichkeit 😉

De baan ligt mij wel, linksom is voor mij geen probleem en ik weet nu waar de listige plekken zijn. Ik hoop hier mijn voordeel mee te kunnen doen én we hebben een basis set-up om mee te beginnen eind juli. Zondagochtend om 09.00 uur heb ik nog meegedaan aan een wedstrijd met verschillende motoren en heb toen toch nog 12 rondjes kunnen rijden. Daarna hebben we snel ingepakt en zijn we snel weer richting huis gegaan, omdat maandag voor Hans weer een werkdag en voor mij een schooldag was.

De eerstvolgende race voor mij is in Assen (ONK), in het bijprogramma van de TT (29-30 juni – 1 juli). Daar mag de Dutch Supersport 300 eind van de dag een race rijden op zaterdag en zondag.

Tot de volgende blog!
Victor Steeman #27

24-05-’18: En doorrrrrr

Na het wedstrijdweekend in Oschersleben en het promotiewerk in Hengelo, moest de aandacht weer verlegd worden naar school. Drie toetsen moest ik inhalen, dus ik kon in de meivakantie flink aanpoten (inhalen en vooruitwerken).

Tussendoor heb ik nog een interview/filmopname gehad van REGIO8, samen met mijn rijderscoach Hans. Dit sport-item is nog niet uitgezonden, ik ben wel heel benieuwd hoe de opname geworden is. Normaal rem je af in het verkeer als je een camera ziet, nu heb ik extra gas gegeven, hahaha.

Vandaag vertrek ik naar Schleiz (Duitsland) om te trainen. Op dit circuit heb ik nog nooit gereden, maar van horen zeggen is dit een uitdagend circuit. Ik ben benieuwd, het is een uniek semi-permanent stratencircuit. Hoofdzakelijk linksom, blinde bochten en heuvelachtig. Je kunt daar bijna nooit trainen, dus het is een mooie kans. Hans en ik hebben er veel zin in. Altijd leuk om een circuit te verkennen en we gaan gelijk een begin maken met de set-up voor de motor op dat circuit. Dat scheelt tijd, als je een raceweekend hebt.

Zondagavond ben ik weer thuis. Maandag mag ik vervolgens gelijk weer een toets inhalen (die ik eigenlijk vandaag zou hebben). En dan kan ik mij er al weer op verheugen om donderdag 31 mei naar Zolder te gaan (België). Ook daar ga ik als voorbereiding op een wedstrijd trainen.

Wordt vervolgd!
Victor Steeman #27 🚀

10-05-’18: mijn eerste race in de supersport300: twee keer op het podium!

Met mijn gloednieuwe motor kon ik eindelijk mijn eerste wedstrijd rijden. En beter had ik het me niet kunnen wensen. Tijdens het eerste IDM raceweekend in Oschersleben heb ik twee(!) keer op het podium gestaan!

In de eerste race werd ik tweede. Dat was jammer, ik reed namelijk op de tweede plek met het plan om in een bepaalde bocht te gaan inhalen. Toen moest ik echter ineens vol in de remmen door een achterblijver die van z’n racelijn ging, met als gevolg dat ik een dikke seconde te kort kwam op de finishlijn. Dat was flink balen, want ik was duidelijk de snelste van de kopgroep.Tijdens de tweede race heb ik de snelste rondetijd neergezet op het thuiscircuit van de Duitsers. Sterker nog, het baanrecord staat nu op mijn naam in de Supersport 300-klasse en ik ging als eerste de finish over. De Duitse teams van de WK-rijders vonden dit minder, maar waren wel sportief genoeg om mij te feliciteren.

Bij deze wil ik de sponsors en Hans Smees bedanken, als coach, monteur én manager doet hij het in z’n eentje beter dan al het personeel van een professioneel WK-raceteam samen. Hij geeft mij ook nog eens goed advies, helpt met het maken van een plan en blijft heel relaxed. Dit weekend had Hans het wel erg druk: als de echte multi-tasker die hij is, moest hij zelfs nog naar de teamchefmeeting.

We waren ook blij dat Gerrit Walgemoet (tevens sponsor) langs kwam om te kijken en besloot te blijven voor het verrichten van hand- en spandiensten. Samen hebben we het als team tot een goed einde gebracht en heeft het ook nog eens een mooi artikel in De Gelderlander opgeleverd.
Een paar dagen later ben ik naar Hengelo geweest, omdat daar de 51ste internationale wegraces op de Varsselring plaatsvonden. Ik was daar voor een fotoshoot van de Gelderlander en werd toen gevraagd mee te rijden in de rijdersparade naar het centrum van Hengelo, waar ook een rijderspresentatie georganiseerd werd door Hamove. Wow, wat een opkomst! Ik ben het hele weekend gebleven, maar heb in plaats van racen veel promotiewerk gedaan en tevens Eric Klein Gebbinck (ook sponsor), die wel mee deed aan de wedstrijd, geholpen om sneller te worden met o.a. het analyseren van de onboard video.
Ik wil in 2019 deelnemen in het WK en heb daarvoor een financiële bijdrage nodig. Hiervoor ben ik een unieke actie begonnen: het uitgeven van 300 stuks CC-certificaten om tot 300cc cylinderinhoud te komen van het World SuperSport 300. Een zogenaamd CC-certificaat kost 66,67 Euro. Het is natuurlijk mogelijk om meerdere CC-certificaten te kopen. Voor meer informatie kunt u zich wenden tot de website www.victorsteeman.nl. De CC-certificaathouders worden overigens periodiek op de hoogte gehouden via de email over mijn avonturen en acties.
Tijdens de TT-Assen (29 juni t/m 1 juli) kunnen jullie mij weer in actie zien!
Misschien tot ziens op Assen en groeten,
Victor Steeman #27 🚀Foto’s: Henk en Damon Teerink

26-04-’18: Jetzt geht’s endlich los

Op dit moment neemt ik deel aan “der öffnungstraining” in Oschersleben. Ik mag eindelijk mijn nieuwe motor inrijden tijdens het IDM (Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft) en kan daarbij meteen het circuit verkennen. De allereerste kiekjes van mijn nieuwe motor zie je onderstaand! #primeur

Op vrijdag start het raceweekend. Waarschijnlijk zullen de races via livetiming te volgen zijn. Wanneer wij meer informatie hebben dan laat ik dit weten op mijn Facebookpagina! Dus volg me en houd mijn races in de gaten. Mijn complete raceprogramma voor dit weekend check je hier.

12-04-’18: De voorbereiding op het seizoen gaat naar de laatste fase…

De bestelde motor is binnen en ondertussen opgehaald (de kit met de speciale onderdelen helaas nog niet). Er wordt hard gewerkt aan de motor, deze gaan ze demonteren, het blok en de vering gaan naar de tuner en hierna gaan ze weer alles opbouwen en afstellen.

Als mijn eigen motor straks net zoveel power heeft als de WK-motor van KTM waar ik op Aragon een paar ronden op heb mogen testen, dan ga ik met vertrouwen de eerste wedstrijd tegemoet. De eerste echte krachtmeting zal zijn in het weekend van 27 t/m 29 april.

We hebben ons ingeschreven voor het Nederlands (ONK) en Duits (IDM) Supersport 300 kampioenschap. Zoals het er nu naar uitziet, ga ik weer met het nummer rijden waar ik mee begonnen ben op 7-jarige leeftijd.

2018 IDM en ONK wedstrijdkalender:    
25 en 26 april – Oschersleben (training)
27 t/m 29 april – Oschersleben
29 juni t/m 1 juli – Assen (TT)
06 t/m 08 juli – Zolder
27 t/m 29 juli – Schleiz
24 t/m 26 augustus – Lausitzring
07 t/m 09 september – Assen
28 t/m 30 september – Hockenheim

Tijdens de IDM-wedstrijden zijn er op vrijdag twee vrije trainingen en op zaterdag twee kwalificatietrainingen. Op zondag worden er twee wedstrijden verreden.

Foto’s: Henk Teerink

30-03-’18: trainen in weer en wind voor de eerste wedstrijd eind april

Op dit moment ben ik aan het trainen in Frankrijk, op het circuit Val De Vienne. Het is echt takkeweer, de regen komt met bakken uit de hemel vallen. Maar ik raak er al aan gewend.  Vorige week tijdens de training in Spanje (Aragón) heb ik ook een aantal sessies in de regen gereden, zodat ik daar ook een goed gevoel voor kreeg. De Pirelli-banden doen het uitstekend.

Ik maak nog steeds gebruik van de geleende KTM RC390 cup motor van Arie Vos, omdat m’n eigen motor nog niet geleverd is. Deze motor is natuurlijk niet op WK-niveau, maar goed genoeg om te trainen en kilometers te maken.

We hebben nu drie dagen gereden op het circuit Val De Vienne, meestal onder natte omstandigheden. De afstelling hebben we nu goed voor elkaar en ik heb m’n draai gevonden. Ik rij constante snelle tijden. De KTM loopt probleemloos. Volgens de voorspelling krijgen we op de laatste trainingsdag droog weer! Zaterdag 31 maart ga ik nog een dag trainen op TT-circuit Assen en dan ben ik er helemaal klaar voor om eind april te starten met de races.

15-03-’18: Van 16 t/m 18 maart Training in Aragon

Eindelijk is het dan weer zover. Ik mag weer gaan rijden! Ondertussen zijn we onderweg naar Spanje. Jammer genoeg nog zonder mijn nieuwe motor, maar dat mag de pret niet drukken. Ik zal het dit weekend alleen met wat minder PK’s moeten doen dan de andere rijders…

Wordt vervolgd 🚀

01-03-’18: De motorbeurs in Utrecht

De afgelopen twee weken is er eigenlijk niets bijzonders gebeurd. Ik heb enorm veel zin om weer te gaan motor rijden, maar ja, we gaan half maart pas weer naar Spanje. Waarschijnlijk gaan we na de circuittraining met de worldsupersport300 rijders op Aragon, nog door naar een ander circuit in de buurt van Barcelona. Het blijft allemaal erg spannend, want m’n nieuwe motor is nog steeds niet geleverd.

Ik ben ook nog naar de motorbeurs in Utrecht geweest. Heel veel bekende rijders gezien, nog een interview gegeven en daarna met een aantal coureurs achter de Playstation gaan zitten en races gereden. Beetje raar, de hele winter zit iedereen thuis en spelen we online met elkaar. Zien we elkaar live in Utrecht, gaan we weer zitten en racen. We hadden wel veel toeschouwers!

 

Toen ik jonger was, deed ik hele andere dingen op de motorbeurs 😉 Ook heeft er voor mij een motor op de beurs “Trans-Log-Intermodal” in Kalkar (Duitsland) gestaan. Blij met deze aandacht, want ik ga natuurlijk ook in Duitsland een kampioenschap rijden!

15-02-’18: Training Cartagena

Eindelijk was het dan zo ver! Op maandag 5 februari ben ik na een lange periode van niet-rijden weer op de motor gestapt. We hadden gelukkig de weergoden mee. Het was wel aan de frisse kant maar wel droog, met een beetje zon en wind.

Mijn nieuwe KTM rc390r is nog steeds niet geleverd, maar dankzij Arie Vos had ik een gebruikte KTM cup-motor ter beschikking, waar ik vier dagen alles uit mocht halen wat erin zat. En dat viel niet tegen! Je kunt er platter mee dan ik dacht en ondanks de 40+PK’s kon ik toch mooi in de snelste groep meerijden (tussen de 600 en 1000 cc’s). Dat was wel lachen. Op het rechte stuk reden ze mij natuurlijk met 2 vingers in hun neus voorbij, maar met uitremmen en in de bochten kon ik het ze toch aardig moeilijk maken. Sommige coureurs vonden dit niet leuk en anderen vonden het geweldig, hahaha.

Kijk even mee onboard:

Hans Smees was nu monteur en heeft ook samen met mij een sessie gereden en vanaf de kant meegekeken. Daarna hebben we na elke sessie de baan besproken en gekeken waar nog winst te behalen was (middels vering, tandwielen etc.). Hij was tevreden, ik ben tot op de laatste dag bezig geweest om m’n rondetijd te verbeteren. Harder kon ik niet op deze motor.

Hans is recht voor de raap en daar hou ik wel van. Dat hij niet helemaal het goede voorbeeld gaf als coach, kan gebeuren 😉 (zie foto). Hans reed op een gave MV Agusta (van iemand anders) toen hij er door een andere rijder vanaf werd gereden. Gevolg hiervan was helaas wel dat ik hierna in Cartagena niet meer op andere motoren mocht rijden. Terug in Nederland bleek dat hij zijn hak heeft gebroken en in het gips moest.

Goed nieuws over mijn raceseizoen
Het goede nieuws is dat er dit seizoen toch een Duits (IDM) en Nederlands Kampioenschap verreden gaat worden en dat ik mij voor beide kampioenschappen in mag schrijven. Tevens is er een World SuperSport 300 wildcard voor Assen aangevraagd. Ik waardeer het bijzonder dat er mensen zijn die mij dit gunnen en dat ik mede door hun financiële ondersteuning de mogelijkheid krijg om dit te doen. Een mooiere voorbereiding op het WK 2019 kan ik mij niet wensen.

Leuke bijkomstigheid is dat het NK ook een wedstrijddag heeft ingepland tijdens de TT-Assen. Als alles meezit kom ik zelfs drie keer in actie dit seizoen op Assen. De volgende training is in Aragon van 16 t/m 18 maart, samen met de WSSP-300 coureurs.

En mijn website is vernieuwd! Dus neem alvast een kijkje op www.victorsteeman.nl

Victor Steeman 🚀

01-02-’18: Racevooruitzichten en wedstrijdrituelen

Het blijft nog steeds spannend in welk kampioenschap ik dit raceseizoen wedstrijden kan gaan rijden. Inmiddels is wel duidelijk geworden dat er geen Supersport 300 BENEcup (Belgisch/Nederlandse competitie) gaat worden verreden in 2018. Er zijn wel startmogelijkheden in andere competities op diverse mooie internationale circuits, waar ook met gelijkwaardige motoren in de 300cc-klasse elke race spannend en sensationeel is om naar te kijken. Er zijn alleen nog maar diverse voorlopige kalenders, de keuze in welk land we gaan rijden is nog niet gemaakt.

Om mij voor te bereiden op het volgende seizoen start ik binnenkort met een aantal trainingen in het buitenland. De motoren zijn al onderweg naar Cartagena en ik ga er aanstaande zondag achteraan om daar lekker de hele week te trainen. Hans, mijn coach, is er dan ook met zn brommer.

Rituelen
Zoals waarschijnlijk wel bekend is, hebben de meeste topsporters vaak wedstrijdrituelen. Ik dus ook 😉 Ik ga niet van huis zonder mijn eigen hoofdkussen mee te nemen. Niet omdat ik denk dat dit geluk brengt, maar meer omdat ik anders mijn nekspieren niet kan ontlasten en slecht slaap. Door de snelheid, rijwind en vaak de wind op een circuit, belast ik m’n nekspieren enorm en moet ik dus echt op m’n eigen kussen slapen.

Ik geloof ook in de kracht van kleur. Geel wordt in verband gebracht met energie, macht en emotie. Geel straalt en verdraagt geen begrenzing. Eén keer raden welke kleur ik draag onder m’n racepak 😜. Sommige rijders slaan voor de start een kruisje, dat doe ik niet. Ik geef standaard m’n vader een grote mond 😂

Ik verheug mij enorm op volgende week Cartagena. Jammer dat m’n nieuwe motor nog niet binnen is, maar ondanks dat, ga ik toch alles eruit uithalen wat erin zit!

Onderstaand een filmpje gemaakt op de RedBullRing in Oostenrijk, waar ik samen met een “Belgische” coureur uitleg wat je aantrekt bij een race.

Geplaatst door Red Bull MotoGP Rookies Cup op zondag 13 augustus 2017

18-01-’18: Driving Cars

Nieuwe hobby erbij! Ik ben het nieuwe jaar goed begonnen, eerste week januari m’n rijbewijs gehaald en doe nu mee aan 2toDrive, omdat ik een jonge bestuurder ben (17 jaar). Ik mag dus alleen de weg op met een coach naast mij in de auto. Je wijst een aantal coaches aan, deze komen op een begeleiderspas te staan en die pas moet je naast je rijbewijs ook altijd bij je hebben.

Leuker is natuurlijk om zelf op pad te gaan, maar op deze manier kan ik toch rijden, ondanks dat ik nog geen 18 jaar ben. Vanaf nu ben ik dus de privé-chauffeur van m’n ouders en grootouders, ben tevens beschikbaar voor “Valet Parking” of Tante Rikie tijdens de Zwarte Cross. Nu nog sparen voor een gave bak, matzwart is oké.

Op school zit ik nu middenin de toetsweek, dus weinig vrije tijd en veel proefwerken. Gelukkig heb ik wel in het voren gewerkt en ben ik al gestart met leren in de Kerstvakantie. Heb alles onder controle, denk ik 😉

Het laatste weekend van januari gaan we naar België, om de motor in te laten laten kratten voor de reis naar Spanje. Dit is nog wel een spannend verhaal, want m’n nieuw bestelde motor is nog steeds niet binnen. Gelukkig hebben we een alternatief aangeboden gekregen, maar ik hoop echt dat ik m’n trainingskilometers op mijn eigen motor kan maken op het circuit in Cartagena. De motoren gaan dus met de vrachtwagen mee en zelf reizen wij per vliegtuig. Dat scheelt toch een paar gemiste lesdagen op school, want ik moet wel alles weer inhalen.

Check hier de beelden van mijn training in Cartagena vorig jaar:

04-01-’18: Voorbereidingen seizoenen 2018 en 2019

Op dit moment is er nog steeds een winterstop in de racewereld. Uiteraard moet ik wel mijn conditie op peil houden. Krachtig zijn is belangrijk om de motor een bocht in te smijten, lichaamsgewicht laaghouden is een voordeel op het rechte stuk van het circuit en uithoudingsvermogen heb je nodig voor je concentratie. Dus ik ben nu flink aan het sporten.

Supersport 300
We gaan dit seizoen Supersport 300 rijden. Plan was om dit op WK-niveau te doen, maar we krijgen dit helaas budgettair op korte termijn niet rond voor 2018. Daarom gaan we nu in Nederland, Duitsland, Engeland en misschien ook nog wel in andere Europese landen competities rijden, inclusief trainingen. Er is een nieuwe motor besteld met WK-specificaties en we gaan samen met een WK-team trainen, zodat de lijnen kort blijven en we in 2019 wel met een team in het WK aan de start staan.

Doel in 2018 is om zoveel mogelijk trainingskilometers te maken en de nieuwe motor optimaal te leren beheersen. Ik ga proberen om in dit seizoen met een wildcard toch een WK-wedstrijd mee te doen.

Welkome hulp van Hans!
Hans Smees is m’n trainer, coach en hij is tevens mijn zaakwaarnemer. Hij heeft zelf gereden en weet precies wat er speelt in de racewereld. Mooi is dat hij verstand van motoren heeft, maar natuurlijk ook van racen. Hij begrijpt de racetaal en de techniek. Ik ben blij dat hij mij wil helpen.

Met Hans gaat het anders. Hij zegt bijvoorbeeld: “waarom rem jij eerder in die bocht dan die andere rijder?” Hij let op heel andere zaken en daarmee helpt hij mij om nog sneller te worden. Plezier staat hoog in het vaandel bij Hans. Als je iets doet wat je leuk vindt, dan kun je je makkelijker verder ontwikkelen. Voordeel is ook dat Hans een netwerk in de racewereld heeft. Hij kent veel mensen die interesse in deze sport hebben en die bereid zijn om te helpen.

Sponsoren zijn heel belangrijk voor m’n race-carriere. Voor nu, maar ook voor de toekomst. Ik wil in 2019 graag deelnemen aan het WK en ben daar nu al zaken voor aan het regelen. Ook daar helpt Hans mij bij. Het is niet makkelijk, maar ook niet onmogelijk.

In februari gaan we de eerste testkilometers maken in Cartagena. Half maart ga ik trainen met het WK-team in Aragon en eind maart ga ik mee trainen met het Performance Racing Team Achterhoek in Frankrijk. We gaan er vol voor om mijn doelen voor 2018 en 2019 te behalen!

14-12-’17: Ieder jaar hetzelfde liedje

Op zevenjarige leeftijd kreeg ik van de Goedheiligman een échte motor in mijn schoen! Mijn klasgenoten op de basisschool geloofden er niets van, de juffrouw zei dat ik maar eens een spreekbeurt moest houden over die “motor”. Zo gezegd zo gedaan, zie deze schoolfoto 😜

Toen ik 10 jaar was, mocht ik ondanks dat ik al niet meer in het sinterklaasverhaal geloofde, toch nog één keer de schoen zetten. Tot mijn verbazing stond er de volgende ochtend weer een nieuwe motor in de huiskamer naast m’n schoen, dit keer eentje met wat grotere wielen 😳 Op die motor heb ik veel getraind en wedstrijden gereden in binnen- en buitenland Ik ben er ook nog een paar keer kampioen in België mee geworden! Maar al het begin is moeilijk, dus voor mij ook. Bij het maken van de eerste meters op deze motor had ik dus nog wel even een vraagje! (zie video).

December 2016
Vol verwachting klopte m’n hart. Zou de Goede Sint weer eens aan mij denken? En ja, hoor. Alleen was het deze keer niet die baard, maar die andere (Santa Claus) die de traditie voortzette. Er stond ineens een dikke Supersport 600 in de gang! Bedoeld als trainingsmotor om toch nog een aantal kilometers te kunnen maken t.b.v. het kampioenschap wat ik toen reed bij de Red Bull MotoGP Rookiescup.

December 2017
Uit betrouwbare bron heb ik op 5 december vernomen dat er waarschijnlijk ook dit jaar weer wat onderweg is! Nu maar hopen dat de verrassing nog afgeleverd wordt vóór de Kerst, zodat we misschien de traditie van een motor in huis tijdens de feestdagen voort kunnen zetten 😉

Een update van het racefront
De WK-start gaat helaas niet door, maar het plan is om of in Nederland, Duitsland, Engeland en eventueel ook in andere Europese competities, wedstrijden in de Supersport 300 te rijden. Dit gaan we zo veel mogelijk samen doen met het WK-team, zodat de lijnen kort blijven en we in 2019 misschien wel in het WK aan de start staan.

Nu is het wachten op de wedstrijdkalenders en is er dus begin december een nieuwe motor besteld. In het nieuwe jaar gaan we de eerste testkilometers maken in Cartagena en daarna ga ik met het WK-team trainen in Aragon. Als klap op de vuurpijl gaan we ook nog eens met het Performance Racing team naar Val de Vienne om zo veel mogelijk rondes te maken.

Ik kan niet wachten, iedereen fijne feestdagen en een tof nieuw jaar!

30-11-’17: Terug naar 2008: met mijn minibike op de varsselring!

Binnenkort ga ik weer naar de jaarlijkse feestavond van de Hengelose auto- en motorvereniging (Hamove). Altijd gezellig en het zou mooi zijn als ik daar wat mensen enthousiast kan maken voor m’n plannen voor volgend jaar.

Ik ben al vanaf 2008 lid en vond nog een mooi filmpje van een demo tijdens de wegraces dat jaar. Geweldige ervaring om toen een rondje te mogen rijden met mijn minibike op de Varsselring. Mijn allereerste keer op een groot circuit 😀

Op dit circuit worden elk jaar met Hemelvaart wegraces voor motoren georganiseerd door de Hamove en nog steeds vind ik dit een indrukwekkend evenement. Misschien wordt het nu wel eens tijd om weer eens wat rondes te rijden op dit circuit 😜

Het filmpje is niet kort, maar het is de moeite waard om te blijven kijken want onderweg kom ik van alles en iedereen tegen. Mijn rijdersnummer is 27 in dit filmpje. Dat is het nummer van Casey Stoner, een voormalig Australische motorcoureur die toen (2007) de jongste wereldkampioen in de koningsklasse (MotoGP) werd.

Dank je wel Hamove, tof dat jullie mij nog steeds volgen!

16-11-’17: Hart, gevoel of verstand?

Er zijn mensen die zeggen dat je je gevoel moet volgen. Anderen zeggen weer dat je je verstand moet volgen en weer anderen zeggen dat je je hart moet volgen. Ik weet niet wat het beste is, maar ik weet wel dat het helaas noodzakelijk en niet makkelijk is om m’n 600 weg te doen. De volgende eigenaar is gelukkig ook een liefhebber en komt toevallig uit de Achterhoek, dus de stickers van de Zwarte Cross kan hij er gewoon op laten zitten.

We hebben elkaar ontmoet bij een circuitdag en buiten het feit dat hij geweldig pannenkoeken kan bakken, kan hij ook nog aardig sturen. Ik gun hem net zoveel rijplezier en veilige kilometers toe als ik heb gehad en ben hem, ondanks dat ik het niet leuk vind om mijn trainingsmotor te verkopen, ook dankbaar. Want hierdoor kan ik mij wel richten op het volgende seizoen!

En gelukkig hebben we deze onboard-beelden nog, hahaha. Ik zal binnenkort ook eens de geheugenkaartjes bekijken van de GoPro voor meer onboard-beelden voor in mijn volgende blogs, als jullie dat leuk vinden.

Victor, Like a Rocket 🚀

02-11-’17: “HET IS MAAR EEN SPELLETJE”

Zoals ik al eerder verteld heb in één van m’n blogs, loopt het raceseizoen van april t/m oktober. Dat betekent dat er nu een winterstop is. Best lastig om niet meer te kunnen doen wat je het liefste doet. M’n ouders zeuren dat ik m’n tijd nu goed moet benutten; hard studeren bedoelen ze 😉 Dat is altijd de voorwaarde geweest: zolang het op school goed gaat, mag ik motorrijden.

Op dit moment zit ik midden in een toetsweek. Als ik mij écht niet meer kan concentreren ga ik even achter de playstation zitten en ga dan toch even racen. Ik start het MotoGP17-spel op en selecteer mijzelf! Best gaaf om zelf in het spel opgenomen te zijn en dan toch nog een race te rijden, ook al zit je thuis. Gek om met jezelf of tégen jezelf te racen en ik win bijna altijd, haha.

Leuk is dat ik ook online kan racen en zo contact houd met m’n Japanse vrienden uit de Rookies. Ze sturen mij af te toe ook nog m’n favoriete snoepjes uit Japan toe. Ik weet niet wat erin zit, maar ze zijn lekker en volgens de Japanners krijg je er ook lenige tenen van, zie foto van één van de Japanse begeleiders (kijk naar z’n sokken met tenen :D).

19-10-’17: Night Ride(r) and a lot of fun with small bikes

Ik ben afgelopen weekend naar Francorchamps geweest om een wedstrijd te rijden bij het 2race Belgisch Kampioenschap. Op uitnodiging van importeur Bert Deroue mocht ik op een Ohvale GP0 160 rijden, een “midi”-motor voor o.a. de jeugd, met het uiterlijk van een “midi”-superbike.

De motor bezit volwassen rijeigenschappen en het dynamische gedrag van een echte racemotor. Veel MotoGP/SBK-rijders, zoal Marc Márques, Chaz Davies, Danilo Petrucci en Scott Redding, trainen ook op deze fietsjes. Het gevoel is namelijk hetzelfde en zo kunnen ze eenvoudig trainen op een klein circuit of kartbaan.

Aangekomen in België bleek dat er naast de vrije trainingen op zaterdag, ’s avonds ook nog een “Night Ride” georganiseerd werd. Bijzonder en heel apart als je in het donker rijdt op een verlicht circuit. Je wordt tijdens het rijden soms onverwachts door je eigen schaduw ingehaald en dat is af en toe best wel schrikken.

Zondag stond ik na de kwalificatie op pole en ben ik lekker twee races helemaal losgegaan, twee keer kopstart én twee overwinningen. Big fun on small bikes.

Like a rocket on sunday 🚀
Victor

05-10-’17: De winterstop is begonnen

Mijn raceseizoen van 2017 is klaar. Ik heb m’n laatste races in Aragon gehad bij de Redbull MotoGP Rookies Cup. Ik heb een paar goede races gereden, helaas zat er voor mij niet meer in.

In het “end of season-gesprek” kreeg ik het advies mee om volgend seizoen op een grotere motor te stappen vanwege mijn lengte. M’n bochtensnelheid is hoog genoeg om met de top mee te strijden, maar het tekort aan topsnelheid op het rechte eind ten opzichte van de “kleinere/jongere rijders” blijft een nadeel in deze cup. Dat hadden ze goed gezien, als ik 6 kleintjes ingehaald had in de bochten, vlogen ze mij op het rechte eind direct weer voorbij 😉 Mentaal ben ik hierdoor wel heel sterk geworden. Soms verbaasde ik mijzelf, door toch weer iedere race 200% inzet te tonen, ondanks deze wetenschap.

Nu zijn we bezig met de opties voor het nieuwe seizoen. Zoals altijd een kostbare kwestie en support speelt hierbij een grote rol. Dat is best lastig, want de motorsport is toch minder bekend dan bijvoorbeeld nu de autosport. Maar vaak bu-j te bang om hier gewoon naar te vragen. Ik denk hierbij aan een kampioenschap in Europa met 300 of 600 cc standaard-motoren. Met de bedoeling om in de toekomst door te stromen naar bijvoorbeeld de supersport zeshonderd.

Tijdens de winterstop is het belangrijk voor mij om hard te werken op school en m’n conditie op peil te houden. Dit doe ik door elke dag 30 kilometer te fietsen en daarnaast nog regelmatig de sportschool in te duiken. De KNMV regelt vaak ook wintertrainingen (mountainbiken en Core & Pump). Krachttraining en niet zwaarder worden, dat is het uitgangspunt!

Vorige week zijn de sporters van de Talententuin van de Zwarte Cross bij elkaar geweest. Ook daar hebben we plannen gemaakt voor de winter. We gaan bij elkaar in de keuken kijken, heel erg leuk, ik verheug mij hier al op. Je leest hier later meer over en ik kan je nu al beloven dat de filmpjes spectaculair worden.

Tot m’n volgende blog 🚀
Victor

28-09-’17: Trainen, trainen en trainen

Fysiek en mentaal moet je sterk blijven en dit kan alleen maar door te trainen. Dat kan op verschillende manieren, denk aan trainingen op de motor, sportschool en gewoon bewegen in de buitenlucht.

Ik woon in Lathum, een dorp gelegen aan de IJssel, dus ik train heel vaak op de dijk. Vaak serieus, maar soms ook gewoon alleen maar rek- en strekoefeningen 😉

Like a rocket 🚀

Victor Steeman

21-09-’17: van crossmotoren naar aragon

Als jullie dit lezen, zit ik in Aragon voor m’n laatste raceweekend van de Red Bull MotoGP Rookiescup van het seizoen 2017.
Wil je weten hoe dit weekend verloopt, hou dan m’n Facebook pagina in de gaten. Je kunt de race ook live volgen op redbull.tv (zaterdag om 16.30 uur en zondag om 15.30 uur).
Afgelopen weekend heb ik nog getraind op verschillende crossmotoren (2- en 4tact). Dit keer ging het niet om een snelle rondetijd maar om motorbeheersing. Ik heb start- en behendigheidsoefeningen gedaan. Niet makkelijk maar wel ontzettend leuk!

14-09-’17: Like a rocket 🚀

Zondag weer thuisgekomen uit Italië. In de race ben ik als 12e gefinisht. Niet heel blij mee, maar toch nog de best geklasseerde Nederlander. We kregen de motor niet goed afgesteld en daardoor was hij heel onstabiel (chatter) tijdens de race. Ik heb erg veel geluk gehad want ik was “hem” bijna kwijt op het rechte eind van het circuit met een snelheid van 240 km. De race uit kunnen rijden door de stuurdemper op te schroeven en e.e.a. te compenseren 😉

In de “B&B Castella” (een soort kasteeltje van meer dan 100 jaar oud) waar we logeerden was het wel cool. De eigenaar Stefano was ook motorfanaat en hij had een hele verzameling motoren en racefietsen in z’n schuur staan. Wat een prachtige exemplaren, het leek wel een museum. Ook had hij een relax ruimte ingericht met klankschalen, dit zijn metalen schalen uit het Himalayagebied. Vroeger werden deze gebruikt bij ceremonies en als offerschaal in tempels. Tegenwoordig worden deze schalen gebruikt als klankinstrument, de mooie serene klanken geven ontspanning. Je kunt je er makkelijk door mee laten nemen, even de dagelijkse beslommeringen loslaten. Nou, ik kon wel een sessie gebruiken, want ik baalde er behoorlijk van dat we de afstelling van de motor niet goed kregen, hahaha

Wat ook erg leuk was, dat we met Greg and Jane “mijn Amerikaanse Fans” zaterdagavond na de race een heerlijke pizza zijn gaan eten. Greg hebben we vorig jaar ontmoet in Jerez (Spanje). Hij zat toen bij ons in het hotel. Het klikte zo goed met hem, dat we het hele jaar contact gehouden hebben en hij speciaal voor mij naar Italië kwam. Ze willen heel graag dat wij in de winter naar Amerika komen om daar te gaan mountainbiken, skiën én racen.

Van het weekend ga ik -op uitnodiging- crossen. Ik verheug mij hier enorm op. Lijkt mij gaaf om door een weiland te raggen in plaats van op asfalt rond te scheuren.
Dan nog een weekje naar school en 20 september vertrek ik voor de laatste race van de Red Bull MotoGP Rookiescup naar Aragon (Spanje).

07-09-’17: Trainen en Race Misano met Red Bull MotoGP Rookiescup

Vorige week ben ik weer aan het trainen geweest met de supermotard, dit keer op de juniortrack in Assen. Door lekker te driften en sliden, werk je aan de motorbeheersing. Het is natuurlijk niet te vergelijken met rijden op een KTM 250 RC of Yamaha R6, maar bij gebrek aan beter heb je wel a lot of fun.

Aankomend weekend heb ik een race in Misano, Italië. Misano is een circuit met veel korte bochten, waarbij de kwalificatieplek van belang is omdat de eerste paar bochten scherp zijn, hier kun je plekken winnen maar ook verliezen. Het is één van mijn favoriete stuur-circuits.

Racen doe ik alleen op zaterdag, omdat het in Italië op de zondag na de MotoGP zo ontzettend chaotisch is dat we niet eens kunnen rijden. Alle Rossi- en MotoGP-fans klimmen dan over de hekken, lopen het circuit op en gaan op weg naar het podium. Zo wordt rijden voor de Rookies onmogelijk.

Hans Smees uit Harreveld (antwoord quizvraag uit mijn vorige blog), ex 250cc GP-coureur, gaat met mij mee naar Misano. Hij heeft besloten mij dit seizoen te gaan ondersteunen, ben ik blij mee! In Misano gaat Hans ff buurten bij raceteams, want de voorbereidingen voor raceseizoen 2018 zijn al weer in volle gang.

Kijk ook eens naar mijn blog(s) en die van mijn collega’s op de Rookies Cup-website. Klik hier voor mijn laatste blog, die wel in het Engels is!

31-08-’17: Back to school

Ik ben weer terug van vakantie en mag back to school. Na mijn examen ben ik doorgestroomd naar het Beekdal Lyceum in Arnhem, een school met topsport-faciliteiten en erg handig als je als sporter vaak weg bent.  Deze topsport-talentschool werkt samen met de Vitesse Voetbal Academie én de Dans ArtEZ. Voetballers was ik gewend, maar het is wel even wennen om de tutu’s op de gang tegen te komen 🙂

Ondertussen zijn de trainingen (zie filmpje) ook weer begonnen en ben ik er klaar voor om volgende week naar Misano te vertrekken voor de Red Bull MotoGP Rookies Cup race. En nu maar hopen dat ik wat meer geluk heb dan de laatste keer! Maar ja, ik was niet de enige, zélfs onze “Max” had er last van 😉.

We sluiten af met een quizvraag: Wie kan mij vertellen wie deze held is?

Wordt vervolgd!
Groet Victor Steeman

25-08-’17: Mot kunnen: summerbreak

Ik ben nu heerlijk – samen met m’n teammaat Jeroen Hilster – aan het relaxen op het strand van Portugal. Lekker zwemmen, jetskiën, varen op een catamaran, karten op het circuit van Portimao, etc. Zo nu en dan moet de batterij ook weer opgeladen worden!

Like a Rocket #21 🚀

17-08-’17: Races in Tsjechië en Oostenrijk

Na twaalf dagen van huis te zijn geweest ben ik met een flinke kater terug in Nederland. In Tsjechië (Brno) miste m’n motor in race 1 topsnelheid, waardoor ik op het rechte eind van het circuit niet naar de zesde versnelling kon. Race 2 ging beter, omdat het een regenrace was. Ik eindigde in de top 10.

Oostenrijk (Red Bull Ring) was een drama. In race 1 was ik goed onderweg, maar kreeg ik een “ride through penalty” (ronde door de pits) vanwege een jumpstart, waardoor een goede klassering niet meer mogelijk was. Na de race zijn de beelden bekeken door de coach en die concludeerde dat er geen sprake was van een jumpstart. Sterker nog, ik was zelfs te laat met de start.

Race 2 was kort maar niet krachtig. Een vastgelopen achterrem blokkeerde mijn achterwiel, waardoor ik een paar keer bijna crashte en noodgedwongen de pitstraat moest opzoeken. Resultaat een DNF (did not finish).

Hierbij alvast mijn rijdersprofiel voor als ik volgend seizoen op zoek moet naar een team 😉

10-08-’17: Benieuwd hoe mijn raceweekend eruitziet?

Afgelopen weekend heb ik geracet in Brno, Tsjechië en aankomend weekend zit ik alweer in Oostenrijk. Daar ga ik racen op de Red Bull Ring. De Red Bull MotoGP Rookies Cup rijdt de Europese wedstrijden in het programma van de MotoGP mee. Ik mag dus dezelfde baan op als de grote helden in de motorsport! En zo’n raceweekend ziet er als volgt uit…

We melden ons op donderdagmiddag in een wit shirt (teamkledingsvoorschrift). Na de briefing, waar de communicatietaal i.v.m. de vele nationaliteiten uiteraard Engels is, mogen we direct met onze rijderscoach lopend even het circuit verkennen. Mijn vader duikt dan de garage in om samen met de monteurs mijn motor af te stellen. Ontbijt, lunch en diner hebben we gezamenlijk in ons Rookies Energy Station.

Op vrijdag hebben we twee vrije trainingen van 30 minuten en een kwalificatie. Vervolgens is er de rest van de dag tijd voor interviews, filmopnames en andere promotionele zaken. We mogen even een kijkje nemen bij de andere raceteams op het paddock en kunnen ook gebruikmaken van een game-ruimte die voor ons beschikbaar is. Op de Playstation kunnen we met MotoGP-spellen oefenen op de circuits. Wist je trouwens dat ik zelf ook als rijder in de MotoGP17 game zit?

M’n donkerblauwe overhemden zijn gereserveerd voor de zaterdag en zondag, wederom kledingsvoorschriften. Een half uur voor de wedstrijd hijsen we ons in het racepak. Voor onze helmen mochten we een eigen ontwerp aanleveren. Vaders en helpers lopen met onze spullen (denk aan bandenwarmers, gereedschap, etc.) naar de pitlane en wij lopen er met de motor aan de hand achteraan. We nemen onze positie in, rijden een warm-up lap en gaan dan opnieuw op onze startplek staan. Dan is het wachten tot de rode lampen uitgaan en dan… GASSSSS!

03-08-’17: Racen in Brno, Tsjechië!

Zaterdag 5 en zondag 6 augustus race ik in Brno, Tsjechië in de Red Bull MotoGP Rookies Cup! Ik kijk erg uit naar rijden op dit mooie circuit. Je kunt het allemaal live volgen op zaterdag om 16:20u en zondag om 15:20 via de website van Red Bull.

Op deze website staat ook een nieuwe blog van mij, waarin ik vertel over de steun van de Zwarte Cross en de circuits die ik ga rijden. Dus als je toch op de website bent: lees ‘m even! Ik ben superblij met de steun van Red Bull, de Zwarte Cross en andere sponsoren, zij helpen mijn droom waar te maken!