0
Zoeken Winkelmand 0

Jeffrey Buis

Lees hier de blogs van:

Naam: Jeffrey Buis
Sport: Motorsport / wegrace
Geboortedatum: 27-12-2001
Afkomstig uit: Steenwijkerwold
Behaalde doelen: Wereldkampioen Supersport 300 klasse 2020

Website | Facebook | Instagram

>> Terug naar overzicht Zwarte Cross Talententuin

03-06-2021: Het gaat om details

Bij de motorsport hoeft het niet altijd zo te zijn, net als bij sommige andere sporten overigens, dat de snelsten altijd de beste resultaten behalen. Dat maakt de motorsport vind ik erg gaaf en verrassend, maar als je aan de verkeerde kant van de medaille staat is dat soms ook erg frustrerend. De eerste ronde van mijn WK Supersport 300 seizoen in Aragon was zo’n moment. Het ging tijdens de trainingen erg goed. Ik behoorde tijdens iedere sessie bij de snelste rijders en kwalificeerde mij als achtste voor de races. Achtste klinkt misschien niet geweldig, maar voor jullie beeld in totaal zijn er 44 deelnemers en ik was minder dan een halve seconde langzamer dan de rijder die op pole position (snelste tijd in kwalificatie) stond.

Dat het met de snelheid goed zat bleek ook in de races, want na een goede start kon ik in de eerste race constant strijden vooraan in de kopgroep mee. In de WK Supersport 300 klasse is het erg lastig om alleen weg te rijden uit een kopgroep, want op de rechte stukken kunnen de rijders achter je “makkelijk” weer dichterbij komen doordat zij gebruik kunnen maken van de slipstream. Vergelijk het met wielrennen, waarin het voorop in het peloton ook zwaarder fietsen is dan midden in de groep. In de eerste race in Aragon bleef er een kopgroep van zo’n vijftien rijders bij elkaar.

Het is dus erg belangrijk een tactiek te hebben voor de laatste ronden van de wedstrijd. Ik had mijn plan ook klaar, alleen kreeg ik niet de kans om te proberen dit tot uitvoering te brengen. Tijdens een crash in de groep met nog drie ronden te gaan lagen er een paar rijders gevaarlijk langs de baan. Er kwam er een rode vlag, wat betekent dat de race word beëindigd. Wanneer er 75% van de race verreden is, wordt de race niet meer herstart en wordt de uitslag opgemaakt aan de hand van de laatste doorkomst. Op dat moment reed ik zesde, dus dat was ook mijn uitslag van de eerste race op zaterdagmiddag.

Een dag later was ik erop gebrand om wel een podiumplaats te scoren in de tweede race. Deze race ging eigenlijk nog beter, want ik reed de hele tijd bij de eerste vier in opnieuw een grote kopgroep. Deze keer ging het alleen in bij het ingaan van de laatste ronde mis. Doordat we zo dicht bij elkaar rijden raken we elkaar ook nog wel eens. Dat gebeurde mij ook, waarbij mijn remhendelbeschermer geraakt werd. Even later werd mijn remhendel zelf geraakt, waardoor ik veel posities verloor en mij van achter in de kopgroep weer naar voren moest zien te knokken. Dit lukte nog best goed, want op het rechte stuk richting de laatste bocht reed ik al bijna weer in de top-vijf. Ik kwam alleen klem te zitten in het gedrang in de laatste bocht. Hierdoor moest ik iets uitwijken en kwam ik op het natte gedeelte buiten de baan terecht, want het had eerder op de dag geregend. Ik moest even mijn gas af en dit zorgde ervoor dat ik in de staart van de kopgroep als twaalfde finishte. Een zesde en twaalfde plaats ben ik natuurlijk niet tevreden mee, alleen in deze blog probeer ik uit te leggen dat kleine details enorme verschil maken of je weekend wel slaagt of niet. Uiteraard gebeurt dit niet alleen bij mij, maar ook bij andere rijders. Eigenlijk had ik een vergelijkbare start als vorig jaar, want toen werd ik in de eerste ronde van het seizoen in de eerste race van mijn motor gereden en de tweede race kreeg ik een penalty, waardoor ik toen geen eens met een top-tien klassering naar huis

ging. En toen is het seizoen nog best aardig afgelopen met de wereldtitel , dus we hebben er alle vertrouwen in dat het dit jaar ook nog helemaal goed gaat komen! De volgende races zijn in het weekend van 11 t/m 13 juni op het circuit van Misano in Italië. Je kan mij volgen via social media waar ik gedurende de raceweekend regelmatig updates zal plaatsen. Verslagen zijn te lezen op mijn website: www.jeffrey-buis.nl. Tot over 2 weken!

Fotocredits: Randy van Maasdijk

21-05-21: Het WK-seizoen gaat beginnen!

Dit zijn van die weken waar je het allemaal voor doet. Na een voorbereiding van bijna vier maanden gaat vandaag het WK-seizoen beginnen. Zo’n voorbereiding bestaat onder andere uit trainingen op de motor. Samen met het team, in mijn geval MTM Kawasaki uit België, doen we er tijdens testen op diverse circuits alles aan om de motor perfect op mijn rijstijl en het circuit afgesteld te krijgen. Daarnaast gebruik ik de rijtijd om te werken aan mijn ritme op de baan. Het is leuk als je één snel rondje kan racen, maar daar heb je in de wedstrijd niet veel aan. Het is veel belangrijker dat je over meerdere ronden constant heel snel kan gaan. Maar een voorbereiding bestaat niet alleen maar uit trainen op de motor, daarnaast is het ook belangrijk om fysiek perfect in orde te zijn. Dit doe ik onder andere met fysieke trainingen, soort crossfit, maar ook mountainbike-trainingen en hardlopen. Ook qua PR en sponsor kant moet alles kloppen voordat het seizoen dan kan beginnen.

Zoals ik in mijn vorige blog vertelde race ik in de WK Supersport 300 klasse. Het deelnemersveld bestaat dit jaar uit 42 rijders afkomstig uit 14 verschillende landen. Omdat ik de regerend wereldkampioen ben, mag ik met nummer 1 starten. Dat is hartstikke gaaf, maar dat is geen enkele garantie op succes voor dit jaar. Het eerste raceweekend (21 t/m 23 mei, dit weekend dus) zal zijn op Motorland Aragon in Spanje. Ik heb aan dit circuit goede herinneringen, want vorig jaar waren hier vier wedstrijden verdeeld over twee raceweekenden, waarbij ik drie van de vier races wist te winnen. Ik vind het dan ook helemaal niet erg om hier te beginnen, al is het zoals ik net al aangaf geen enkele garantie op succes voor dit jaar.

Een raceweekend in de WK Supersport 300 klasse bestaat uit twee vrije trainingen op vrijdag. Deze sessies gebruiken de rijders voornamelijk om een goede afstelling te vinden op het circuit en te werken aan hun snelheid. Zaterdagmorgen is de Superpole. Dat is de kwalificatietraining waarin de startpositie worden bepaald voor de wedstrijden. In het WK Supersport 300 kampioenschap rijden we ieder weekend twee races; eentje op zaterdagmiddag en eentje op zondagmiddag. In mijn volgende blog hoop ik graag een goed verhaal te vertellen over deze races en daarnaast vertel ik dan wat meer over het reizen en racen in coronatijd. Wil je op de hoogte blijven van mijn verrichtingen tijdens het raceweekend? Volg mij dan op social media! De linkjes staan op deze pagina bij mijn profiel.

Ohja! Deze week is de teampresentatie-video van MTM Kawasaki, waar ik voor rijd, gepubliceerd. Klik HIER om deze video te bekijken.

Bedankt voor het lezen en tot over 2 weken!

Groeten vanaf Motorland Aragon, Jeffrey Buis

06-05-2021: Hoe werkt het wegracen, terugblik op de wereldtitel en mijn doelen voor 2021

Hallo allemaal! Mijn naam is Jeffrey Buis en ik ben een nieuw lid van de Zwart Cross Talententuin. Erg tof dat ik onderdeel mag uitmaken van dit project! Mijn ‘talent’ is motorrijden op het circuit. Vorig jaar (2020) ben ik wereldkampioen geworden in de Supersport 300 klasse. Ik was toen 18 jaar, inmiddels ben ik 19 jaar. Racen doe ik ondanks mijn leeftijd al vrij lang, want ik ben daar op mijn vierde al mee begonnen. Via een crossmotor ben ik gaan grasbaanracen om vervolgens in de wegrace terecht te komen, maar daar vertel ik in één van mijn volgende blogs graag nog een keer wat meer over.

De meeste mensen zullen qua motorsport de MotoGP kennen, net als Valentino Rossi, die ook mijn held is. De Grand Prix bestaat naast de MotoGP uit een Moto2 en Moto3 klasse. Er wordt geracet met motoren die niet op straat te koop zijn, vergelijkbaar met de Formule 1. Mijn klasse, de WK Supersport 300 categorie, valt onder de WorldSBK. Dat is een kampioenschap gebaseerd op productiemotoren, die wij allemaal in de winkel moeten kunnen kopen. De WorldSBK bestaat uit de volgende klassen; World Superbike (1000cc motoren), World Supersport (600cc motoren) en World Supersport 300 (300cc motoren). Mijn doel is om uiteindelijk in de World Superbike klasse om de voorste plaatsen mee te doen, maar zover zijn we voorlopig nog niet!

Dit seizoen 2021 heb ik twee belangrijke doelen. De eerste, tevens de belangrijkste, is om er alles aan te doen om mijn wereldtitel in de Supersport 300 klasse te prolongeren. Ik race net als de afgelopen twee jaar voor het MTM Kawasaki team, afkomstig uit België. Het team bestaat uit vier rijders. Mijn teamgenoten zijn de Nederlander Koen Meuffels, de Japanner Yuta Okaya en de Spanjaard Adrián Huertas. Een internationaal gezelschap dus, maar de sfeer is uitstekend. In de pitbox zijn we vrienden, maar op de baan strijden we tegen elkaar. Van 21 t/m 23 mei gaat het WK-seizoen beginnen op Motorland Aragon in Spanje, dus we zitten momenteel volop in de voorbereiding. Mijn tweede doel is om ook veel te rijden met een Supersport 600 motor, zodat ik kan leren racen op deze zwaardere motor. Ik wil namelijk graag vanaf het seizoen 2022 gaan rijden in de World Supersport 600 klasse. Naast veel budget, ook als wereldkampioen, is het ook belangrijk om ook al zoveel mogelijk ervaring te hebben op deze motor, voordat je de overstap maakt. Afgelopen winter heb ik al meerdere keren getraind met een Kawasaki ZX-6R (600cc motor) in Spanje. Erg gaaf en leerzaam!

Maar mijn eerste blog wil ik afsluiten met een kleine terugblik op het seizoen 2020. Bekijk onderstaande video die gepubliceerd is in oktober, kort nadat ik wereldkampioen ben geworden.

Introductie

Mijn naam is Jeffrey Buis, een 19-jarige motorcoureur uit Steenwijkerwold. In het seizoen 2020 ben ik wereldkampioen geworden in de World Supersport 300 klasse. Ook in 2021 zal ik met MTM Kawasaki uitkomen in de WK Supersport 300 klasse van het WorldSBK kampioenschap met als doel om de wereldtitel te prolongeren. Daarnaast gaan we veel trainingsmeters maken met een Kawasaki ZX-6R, om ons voor te bereiden op een mogelijke overstap naar de Supersport 600 klasse in 2022.

SCROLLEN