0
Zoeken Winkelmand 0

Maudy Alferink

Lees hier de blogs van:

Naam: Maudy Alferink
Specialisme: Realisme Olieverf
Geboortedatum: 01-05-1988
Afkomstig uit: Deventer
Behaalde doelen: Art Dubai en Scope art Fair Miami

Website | Facebook | Instagram | YouTube | LinkedIn

>> Terug naar overzicht Zwarte Cross Talententuin

03-06-2021: Mijn grootste werk OOIT is klaar

Mijn grootste werk tot nu toe heb ik recentelijk afgerond: “The last supper of abundance”.
Het is mijn moderne versie van het laatste avondmaal.
Het laatste avondmaal is een eeuwenoud tafereel wat al in vele manieren vertaald is door diverse kunstenaars als o.a. David LaChapelle en Andy Warholl. Voor mij was het een eer om dit tafereel een eigen interpretatie te mogen geven. Ter vooronderzoek is er gekeken naar de originele rollen van alle twaalf apostelen uit verscheidene evangeliën. Je zult dan ook niet 12 apostelnamen uit een enkel verhaal vinden. Voor mij zijn juist de diverse versies van een enkel verhaal een exact voorbeeld van de mensheid. Elk element aan en op tafel heeft een hedendaagse vertaling gekregen. Na het zien van de muurschildering in  Bar/Restaurant de Zwarte Silo in Deventer verzocht de opdrachtgever mij om het laatste avondmaal ook op een minder hyperrealistische manier te schilderen met een grove streek.
Het werk is in meerdere lagen olieverf opgebouwd en in klassieke technieken uitgevoerd. Ik heb er veel symboliek in verwerkt zoals een dikke donut in de plek van de heilige hostie een naakte dame in nettopje die verwijst naar de apostel die ooit visser was.
Enkele rollen uit het werk toegelicht:
  • Johannes – De verteller (links). Op verzoek van de opdrachtgever bevindt Alferink zich in een rol op het doek. Haar plaatsing is een fractie hoger dan de twee zittende luisteraars. Ze wijst met haar arm in een horizontale lijn richting Jezus, wat samen met de tafel als horizontale hoofdlijn in het werk dient. In haar opleiding als etaleuse heeft ze ontdekt dat ieder samenhangend beeld is voorzien van een HDV (horizontaal, diagonaal en verticaal).
  • Judas – De verrader. Rob Dekay was precies gedurende de periode van de grondlegging van dit laatste avondmaal aangewezen om Judas te spelen in de jaarlijkse tv show ‘The Passion’. Wanneer hij en ik elkaar troffen was het dan ook een perfecte timing om hem ook in dit werk de rol van Judas te laten vervullen. Het werk heeft al met al vier maanden schildertijd gekost en is in meerdere lagen olieverf opgebouwd.
  • Jesus is a black woman in Thunderdome style. Vervuld door Shirien Chanelle. De opdrachtgever gaf aan gepassioneerd te zijn over Thunderdome en wilde dit graag in de Jezusrol weergegeven zien. De pose en robe zijn dan ook afgeleid van het Thunderdome logo, maar de pose en activistische positie zijn er eveneens één die de zwarte vrouw al jaren gewild en ongewild aanneemt om haar positie in racisme en het patriarchaat te bestrijden.
De lijnwerking en perspectieven zijn geïnspireerd op de Da Vinci-versie van het Laatste Avondmaal. Het lichtval heb ik afgekeken bij grootmeester Caravaggio die ook de intenste licht donker contrasten toepaste in zijn werk.
Via mijn Instagram of mijn website kun je me benaderen om een High quality-print van dit werk aan te schaffen.
@maudy_alferink
www.maudyalferink.com

21-05-2021: Hoe staat het ervoor met het laatste avondmaal? Check de vlog!

06-05-2021: De eerste update!

Introductie

Geboren en getogen in het Oosten van NL in Heeten. Na de havo heb ik aan het Cibap en de Styling academy in Amsterdam gestudeerd om een eigen bedrijf in mode en entertainment te beginnen. Dit heb ik tot en met 2014 gedaan. Dat jaar gooide een auto-ongeluk mijn leven om en ben in vanuit de rolstoel begonnen met schilderen. Zoals alles in mijn leven moest dit ook vol gas. Ik bleef nachten in het revalidatiecentrum wakker om mijn schilderijen te maken.

Van realisme heb ik m’n skills naar Hyperrealisme kunnen liften door inmiddels 6 jaar oefening.

Eenmaal thuis en weer op de been ben ik me meer op mijn onderwerpen gaan focussen. Ik vind alles wat vrouwelijk is belangrijk om vast te leggen. Ik kijk naar de hedendaagse maatschappelijke visie van kracht in vrouwelijkheid. Daarom schilder ik alle versies van vrouwen modern en onbevooroordeeld. Ik schilder vrouwelijkheid in alle maten en vormen en op alle vlakken van het LGBTQ spectrum.

Ik doe ook opdrachten en dan schilder ik wie maar in de opdracht hoort, maar dan wel altijd met een lekker Maudy-sausje erover. Kleur, glitter, glans en fashion en een knipoog hier en daar.

SCROLLEN