0
Zoeken Winkelmand 0

Victor Steeman

Lees hier de blogs van:

Naam: Victor Steeman
Sport: Wegrace
Geboortedatum: 15-06-2000
Afkomstig uit: Lathum
Behaalde doelen: Red Bull MotoGP Rookies Cup

Website  |  Twitter  |  Facebook  |  Instagram

>> Terug naar overzicht Zwarte Cross Talententuin

23-04-2021: Rijden op alles met een motorblok en twee wielen

Vanwege de huidige corona-maatregelen worden nog steeds de wedstrijdkalenders regelmatig aangepast. Zoals het er nu naar uitziet, zal ik in het weekend van 21 mei mijn eerste WK race gaan rijden op Motorland Aragon Spanje.

Op dit moment kunnen we niets meer doen dan “wachten” en probeer ik zoveel mogelijk te rijden op alles met twee wielen waar maar een motorblok onder hangt.

Motorcross is op dit moment makkelijker te doen, dan met een wegrace motor trainen op een groot circuit. Wat ook leuk is om te doen, is racen op een mini-GP (Ohvale) Je kunt met deze kleine motoren op kart-circuits rijden en ze hebben nog behoorlijk veel PK’s. Ik weet dat zelfs MotoGP-rijders zich met deze mini-GP’s prima vermaken ? Met dank aan Deroue Race heb ik laatst op het Midland circuit in Lelystad met verschillende Ohvale’s gereden, tevens op een nieuwe “groene” elektrische versie de Thundervolt, zo nou maar ff flink sparen ?

Dit jaar word ik 21 jaar, een mooi moment om van talententuiner over te gaan tot talententuin-ambassadeur. Ik heb met heel veel plezier blogs geschreven, maar nu wordt het tijd dat er plek komt voor een jongere talententuiner.

Hierover volgt later nog meer info via de sociale media.Bij deze wil ik alle medewerkers van de Zwarte Cross/Feestfabriek enorm bedanken voor alle aandacht die ze mij gegeven hebben. Vaak bu-j te bang, Leven v oor de dood en Niks is onmogelijk zijn thema’s die ik ieder jaar met veel plezier op mijn sport kon toepassen. Dank jullie wel!

09-04-2021: Pre-season test op het circuit de Catalunya

In 2019 eindigde ik in de WorldSBK Supersport 300-klasse met het Freudenberg KTM-team op de vijfde plaats. Mijn doel is om het dit jaar nog beter te doen, maar het is een technische sport dus je bent afhankelijk van het materiaal waarop je rijdt. De Supersport 300-klasse wordt gedomineerd door Yamaha en Kawasaki, ik ben de enige coureur op een KTM.

We weten nog niet of de KTM competitief genoeg is, ten opzichte van Yamaha en Kawasaki komen we duidelijk wat te kort, met name topspeed. Het zal lastig worden om dat met sturen en laat remmen te compenseren.

Tijdens de eerste officiële test eind maart was ik 1,394 seconde langzamer dan de snelste rijder. De tijden zijn echter maar van beperkte betekenis, wij zijn voornamelijk op zoek geweest naar de beste afstelling, omdat er veel rode vlaggen waren, ook tijdens de laatste sessie, was het neerzetten van een snel rondje niet mogelijk. Deze sessie werd zelfs met rood afgevlagd.

We hadden die ochtend geen nieuwe banden gebruikt omdat het te koud was. Na de lunch hebben we een racesimulatie gedaan op gebruikte banden, wat erg goed ging. De tijden die ik neerzette, reed ik alleen, zonder slipstream. De laatste 15 minuten hadden we een nieuwe set banden gemonteerd en het is erg jammer dat mijn (snelle) rondes keer op keer afgebroken werden door rode vlag-situaties.

Ik zit in een goed team en we gaan proberen er het maximale uit te halen. Het is de bedoeling dat ik meerdere jaren ga samenwerken met het Freudenberg team, dat was o.a. één van de redenen voor mijn beslissing om weer over te stappen van een Supersport 600 naar de lichtere Supersport 300 klasse.
Ik heb er het volste vertrouwen in dat ik een goede keuze heb gemaakt.

Fotocredits: Randy van Maasdijk – RvM Motorsport Photography

26-03-2021: De vierdaagse test in Spanje zit erop!

Victor heeft een vierdaagse test afgewerkt in Spanje.

De eerste officiële test met het Freudenberg team in het seizoen 2021 heeft plaatsgevonden in Aragon.
De weercondities waren goed. Het testen van banden, vering, elektronica, set-up en nieuwe onderdelen heeft naar tevredenheid van alle teamleden plaatsgevonden. De samenwerking met mijn monteur was super en ik heb er alle vertrouwen in, dat wij met elkaar een mooi seizoen tegemoet gaan.

Eind maart zijn er twee trainingsdagen georganiseerd door het WorldSBK in Barcelona. Ik verheug mij hier enorm op! Daarna mag van mij het spelletje beginnen, ik ben er klaar voor ?

Fotocredits: WSBK

12-03-2021: Op naar Spanje!

Komend weekend vertrek ik naar Spanje om te trainen op de KTM met het Freudenberg-team. Het is nog een heel geregel om daar te komen vanwege Covid-19 en behoorlijk kostbaar vanwege de verplichte coronatesten en quarantainetijd. Maar ik klaag niet, want ik ben blij dat we deze gelegenheid krijgen.

Een maand geleden hebben wij onze pup ‘Max’ gekregen. Die vond het inpakken van mijn racespullen erg interessant. Ik denk dat ik hem maar meeneem als ‘mascotte’ tijdens de wedstrijden.?

De afgelopen weken ben ik regelmatig te vinden geweest op crossbanen. Leuke manier om toch een beetje fit te blijven nu de sportscholen dicht zitten.

Je wordt toch wat creatiever om bewegingsvormen te verzinnen. Ik ben zelfs wezen vissen bij Toms Creek. Dit is een prachtig vormgegeven park met meerdere visvijvers, midden in de natuur.

Als je mij een jaar geleden had gevraagd om mee te gaan vissen, dan was ik van de bank gerold van het lachen. Ik hou van snelheid en actie!
Maar eerlijk is eerlijk, dat vissen was best leuk én je gaat echt een gevecht aan met die grotere vissen. ?

Fotocredits: Cees Doorakkers

26-02-2021: FIM Supersport 300 WorldSBK Championship-seizoen komt steeds dichterbij

Het 2021 FIM Supersport 300 WorldSBK Championship-seizoen komt steeds dichterbij en ik ben dan ook al druk bezig met mijn voorbereidingen. Op dit moment is echter nog de grote vraag wanneer in 2021 de eerste races verreden zullen worden. Nadat onlangs het openingsweekend in Assen (23 t/m 25 april) al verplaatst werd naar juli, lijkt nu ook de tweede ronde van het wereldkampioenschap in Estoril (Portugal) verplaatst, uitgesteld of geannuleerd te worden. De komende dagen zal Dorna met een nieuwe update van de kalender komen.

Ik heb half februari voor de tweede keer (vorig jaar ook) deelgenomen aan een trainingskamp van crosstrainer Carlo Hulsen om met een crossmotor op een aantal hele dikke en mooie banen te rijden in Spanje. Van KTM heb ik hiervoor een mooie crossmotor beschikbaar gesteld gekregen en ik kan hier goed mee overweg. De techniek wordt steeds beter en met de sprints + interval ben ik zeker geen langzame nieuweling meer. Ik denk dat deze crossweek maar een jaarlijkse traditie moet gaan worden.

Ik moet eerlijk toegeven, dat motorcrossen vind ik bijna net zo uitdagend als rijden op asfalt.
Samen met een paar andere wegracecoureurs gaan we deze week in Lelystad de crossbaan verkennen ?.

Half maart ga ik met het Duitse team Freudenberg de eerste trainingskilometers van dit seizoen maken op de nieuwe KTM RC390R in Spanje. Ik heb er wel weer zin in en hoop dat onze plannen door kunnen gaan, want alles is door corona onzeker. We wachten gewoon af wat de toekomst ons gaat brengen ?.

Fotocredits foto rechts: BuegerPics

Grt. Victor Steeman #72 ?

12-02-2021: De winterstop zit er bijna op!

De winterstop is gelukkig bijna voorbij. Deze is dit jaar voor mijn gevoel niet zo lang geweest i.v.m. de verschuiving in de racekalenders. We hebben in de maand oktober nog wedstrijden gereden. In november ben ik druk geweest met voorbereidingen voor het seizoen 2021 en in december ben ik heerlijk naar Bonaire geweest. Mijn hoofdsponsor heeft daar een huis en samen met coureur Jeroen Hilster en nog een vriend hebben wij daar heerlijk kunnen uitrusten.

De maand januari heb ik benut om sponsoren te bezoeken. Het nieuwe racepak is in de maak en de helm wordt gespoten. Als alles mee zit, gaan we met het Freudenbergteam in maart onze trainingskilometers maken in Spanje. Tot nu toe rijden er 42 vaste deelnemers mee in het WSBK Supersport 300 kampioenschap. Ik ben zeer benieuwd of onze (én enige) KTM competitief is tussen de 27 Kawasaki’s en 14 Yamaha’s! Begin van deze week ben ik ook nog naar de – door Sport & Business Staphorst georganiseerde – sportersavond geweest. Daar werd ik gehuldigd voor mijn topprestatie in 2020.

Klaas Hofstede (motorcrosser) en Bert Konterman (voormalig profvoetballer en nu trainer, scout & analist) hebben deze avond hun ervaringen en passie voor de sport met ons gedeeld. Vanwege de coronamaatregelen hebben ze de sportersavond online uitgezonden. Degene die mij op Facebook volgen hebben de aankondiging van de uitzending gezien.

Op het moment dat deze blog online komt, zit ik in Spanje voor een motorcrosstraining. Ik zal hier in mijn volgende blog meer over vertellen.

Victor Steeman #72 ?

15-01-2021: Interview in motorsportblad Motorgazet

Dit keer geen blog zoals jullie van mij gewend zijn, maar wat foto’s van een artikel uit het Belgische motorsportblad Motorgazet. In dit blad staat namelijk een interview met mij, gemaakt door Kees Siroo. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

18-12-2020: Een bijzonder sportjaar

Victor schreef deze week zijn blog voor het Achterhoek Nieuws. Deze verschijnt in alle edities van het Achterhoeks Nieuws.

Het sportjaar kwam door corona laat op gang, dus we zijn pas in juli gestart met wedstrijd rijden. In vier maanden tijd heb ik uiteindelijk het Nederlandse en Duitse kampioenschap gereden.

Het Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft (IDM) seizoen heb ik als Rookie met een vijfde plek in de eindstand afgesloten, met als hoogtepunt de overwinning op Assen. Op 10 oktober ben ik Nederlands Kampioen geworden in het ONK Supercup 600 kampioenschap. Mooier kan het niet in mijn debuutjaar op een 600cc en ik ben dan ook best wel tevreden. Ik heb een geweldig jaar gehad bij Lentink Sports Racing en ben mijn trouwe hoofdsponsor enorm dankbaar dat hij mij deze kans heeft gegeven.

Ieder jaar, begint ná het seizoen het spelletje weer opnieuw. Bij wegrace-kampioenschappen is het beschikbare budget eigenlijk het meest belangrijkste. Dit jaar hebben we als nadeel gehad dat er bij de races geen publiek aanwezig mocht zijn. Het is dus nog lastiger, en zeker nu, om nieuwe sponsors te werven.

Mijn optreden bleef in de racewereld niet onopgemerkt, met als gevolg dat er toch nieuwe aanbiedingen en besprekingen volgden. Zélfs weer voor deelname in het World Superbike (WSBK).

Een makkelijke keuze was het niet, want rijden op een 600cc is mooi, maar deelname aan het WK is nog mooier. Toch heb ik gekozen voor het team welke mij een mooi toekomstperspectief aangeboden heeft, rekening houdend met weer een coronaseizoen. Na lang nadenken, heb ik uiteindelijk “ja gut” gezegd en ben ik hartstikke blij dat ik mij weer mag gaan meten op WK-niveau. In het seizoen 2021 ga ik opnieuw deelnemen in het wereldkampioenschap. Daarnaast rijd ik ook het Duitse kampioenschap. De voorlopige kalenders zijn al bekend en we starten de eerste race van het WSBK op het TT-circuit in Assen op 23 t/m 25 april.

Alles is in goed overleg gegaan met mijn hoofdsponsor Ashford Formula Nederland en natuurlijk ook met het 600-team. Hoe we het wintertrainingsprogramma gaan invullen is nog onduidelijk. We willen veel, maar of dat nu ook allemaal mogelijk is met deze pandemie moeten we eerst nog maar eens zien. Ik ga in ieder geval trainen op een beschikbaar gestelde crossmotor. In verschillende sessies oefen ik dan met remmen, slippen en glijden. Plezier is daarbij het allerbelangrijkste.

Online trainen (Playstation) met andere coureurs is tegenwoordig ook een hele serieuze zaak geworden en zeker niet makkelijk, hahaha. De conditie wordt natuurlijk ook op peil gehouden en ik let op mijn voeding zodat ik op kracht blijf tijdens deze ‘harde lockdown’. Het is wat het is.

Alles is door corona onzeker, we wachten gewoon af wat de toekomst ons gaat brengen.

Victor Steeman #72

Fotocredits: Teerink

04-12-2020: Winterstop!

Op 10 oktober ben ik Nederlands kampioen geworden en dat was gelijk de laatste race in het jaar 2020. Ik heb tussendoor nog wat onderdelen getest, maar daarna heb ik niet meer op een racemotor gezeten. Nu is het de tijd om te beslissen over het volgende raceseizoen, wat ik wil en wat kan. Daarna volgen er besprekingen met teams, sponsoren etc.

Dit is allemaal nog een beetje cryptisch, maar ik houd er rekening mee dat door corona ook volgend jaar de kans groot is dat er evenementen afgelast of verschoven gaan worden en dat het nog maar de vraag is of er toeschouwers aanwezig mogen zijn of niet.

Normaal start je in de maanden januari/februari van het nieuwe jaar/seizoen met een intensief wintertrainingsprogramma op circuits in het buitenland vanwege het klimaat, maar ook dat is nu nog maar de vraag. Ik vind het lastig en heb niet zoveel tijd meer om knopen door te hakken.
De wedstrijdkalenders 2021 worden alweer bekendgemaakt en de inschrijvingen zijn alweer geopend.

Ik hoop eind december alles rond te hebben voor het nieuwe seizoen!

Fotocredits: Racing Passion Photography

23-10-2020: Nederlands kampioen - ONK SuperCup 600

Op 10 oktober ben ik Nederlands kampioen geworden in het ONK SuperCup 600 kampioenschap motorracen. Ik ben heel erg blij met deze Nederlandse titel. Ik wil het hele team en mijn sponsoren enorm bedanken voor dit seizoen!

In de kwalificatie van de seizoensfinale verschafte ik mijzelf een goede uitgangspositie voor de twee races; pole position. De baan was aan het opdrogen bij de start van de eerste race, maar het was nog wel te vroeg voor slicks. Ik heb geen onnodige risico’s genomen en finishte als derde.
Voor de laatste race van het seizoen was het al duidelijk dat een Lentink Sports Racing coureur Nederlands kampioen zou worden. Ik stond aan de leiding in het klassement met zeventien punten voorsprong op mijn enige concurrent, teamgenoot én vriend Jeroen Hilster. Race twee: ik had een goede start en heb de race in een goed tempo gereden. De baan was droog, alleen dreigde het wel te gaan regenen. Ik was en bleef de snelste en sleepte in stijl de Nederlandse titel binnen.

Jeroen werd Vince-kampioen. Een prachtige 1-2 voor Lentink Sports Racing in het Nederlands kampioenschap.

Fotocredits: Henk en Damon Teerink

09-10-2020: De laatste IDM ronde zit erop

De vierde en laatste IDM ronde werd verreden op de Hockenheimring. De eerste kwalificatie was op een natte baan en de tweede op een opdrogende baan. Beide kwalificaties was ik het snelste, dus mocht ik starten vanaf pole position.

In de eerste race had ik pech met achterblijvers, anders had er wellicht een podium ingezeten. In de tweede race had ik niet verwacht zo lang op kop te blijven rijden op een droge baan. Uiteindelijk ben ik zesde geworden na een foutje in de slotfase. Hieronder staat een video van de tweede race.

Ik sluit hiermee het IDM seizoen af als Rookie met een vijfde plek in de eindstand.

Zaterdag 10 oktober wordt de titelstrijd beslist tijdens de laatste twee races van het ONK SuperCup 600 kampioenschap 2020.

Fotocredits: Damon Teerink

25-09-2020: Volg de finalerace in Hockenheim

Victor schreef deze week zijn blog voor het Achterhoek Nieuws. 

Na een intensief wintertrainingsprogramma was het team van Lentink Sports Racing klaar voor het nieuwe raceseizoen. Door corona werden alle motorsportevenementen tot eind maart afgelast en uiteindelijk verschoven.

We hebben nog wel met het team een paar testdagen gehad en een trainingsdag, georganiseerd door de KNMV. Zo heb ik toch nog wat meters kunnen maken, met de door Ten Kate Racing Products getunede Yamaha R6 motor, voordat we groen licht kregen om wedstrijden te rijden.

Vanwege de versoepelingen van de maatregelen mochten er vanaf juli weer races georganiseerd worden. Voor het Nederlandse en Duitse Kampioenschap werden dus aangepaste kalender bekendgemaakt. Op 11 juli was het officiële debuut van Lentink Sports Racing: tijdens het eerste raceweekend van het ONK SuperCup 600. Ik pakte pole position en eindigde na een sterke race op het podium met een tweede plaats. De volgende race was een week later. Ik pakte weer pole position en finishte als tweede. Er mocht geen publiek aanwezig zijn, maar gelukkig was OW Cup TV wel aanwezig. Thuis kon dus vanaf de bank alles live gevolgd worden!

Daarna gingen we ons voorbereiden op de start van het Duitse IDM Supersport 600 Kampioenschap. Het eerste raceweekend zou verreden worden op ons thuiscircuit in Assen. Mijn teammaat Jeroen Hilster en ik waren er klaar voor en waren erg benieuwd of we met de kopgroep mee konden strijden. Ik stond zowel in beide vrije trainingen, als in de twee kwalificaties bovenaan op de tijdlijst en zorgde tijdens de eerste race voor een stunt. Ik kwam na 13 ronden als eerste over de streep. Ook de tweede race kwam ik uitstekend van de plaats. Ik reed aan de leiding toen het fout ging in de Stekkenwal. Ik ging iets te hard door de bocht en schoof onderuit. Deze crash was ongelooflijk zuur, want ik reed op kop in hoog tempo. Maar als je op de grens rijdt kunnen dit soort dingen gebeuren en ik had gelukkig geen blessures.

Begin september zijn we afgereisd naar Duitsland. Dit werden uitdagende dagen voor ons, want wij hadden geen ervaring met onze Yamaha R6 op deze circuits. Ik mocht vertrekken vanaf de zevende plaats op de Sachsenring. Mijn start was beide keren goed en ik wist veel plaatsen te winnen, maar na een aantal ronden kreeg ik problemen met de grip aan de achterzijde. In de eerste race werd ik achtste en in de tweede race tiende. Op de Lausitzring, een erg hobbelige baan, heeft het team hard gewerkt aan de afstelling van de motor. Ik kwalificeerde op de tweede startrij als zesde. Ik startte goed en wist in beide races tweemaal een top-vijf klassering te scoren.

Momenteel sta ik op een zesde plaats in het kampioenschap. We nemen dit goede gevoel mee naar de finalerace in Hockenheim eind september! Wil je ook live meekijken? Dat kan! Alle informatie vind je op www.IDM.de.

Om volgend jaar weer te kunnen racen, is er budget nodig. Ik ben dus op zoek naar sponsoren, dus mocht je me kunnen helpen…?

28-08-2020: Victor debuteert met IDM-winst in het weekend van 14 t/m 16 augustus

Ik heb voor een stunt gezorgd door in het debuutweekend van Lentink Sports Racing in het IDM Supersport 600 kampioenschap een eerste plaats te behalen. Het is voor mij een nieuwe klasse en mijn doel was om top 5 te rijden. Ik stond zowel in beide vrije trainingen, als in de twee kwalificaties bovenaan op de tijdlijst met een 1.41,3 als snelste rondetijd.

De eerste race kwam ik na 13 ronden als eerste over de streep met 5 seconden voorsprong op nummer 2 (zie de eerste video).
Ook in de tweede race kwam ik uitstekend van de plaats, ondanks dat ik in de opwarmronde een vliegje in mijn oog kreeg. Ik reed aan de leiding toen het fout ging in de Stekkenwal. Ik ging iets te hard door de bocht en schoof onderuit, waardoor er helaas op deze manier een einde kwam aan mijn geweldige weekend. Maar als je op de grens rijdt kan dit gebeuren.

De volgende race voor het IDM is op maandag 7 en dinsdag 8 september op de Sachsenring in Duitsland.

14-08-2020: Het kampioenschap gaat van start!

Aankomend weekend gaat het Duitse kampioenschap van start in Assen. Deze races worden onder strikte voorwaarden georganiseerd. Men mag geen gasten ontvangen en er is ook geen publiek aanwezig.

De organisatie komt wel met een livestream. Deze is te volgen via: www.idm.de/live en ook via Facebook-/ en YouTube-pagina van het IDM.
Zaterdag race 1: 16:45 uur
Zondag race 2: 15.05 uur

Hier vind je de linkjes naar de livestreams op Facebook van de Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft – IDM in Assen:
Klik hier voor de livestream van zaterdag
Klik hier voor de livestream van zondag

Fotocredits: Damon en Henk Teerink

31-07-2020

Check hieronder het fotoverslag van mijn laatste raceweekend. De volgende race staat gepland op 14 t/m 16 augustus in Assen. Dat is de eerste race van het Duits kampioenschap en ik heb er zin in!

17-07-2020: De eerste beker in 2020 is binnen!

Zaterdag 11 juli heb ik in Assen de eerste race van het seizoen gereden in de ONK SuperCup 600 klasse. Het officiële debuut van Lentink Sports Racing.

Tijdens de eerste kwalificatie was het droog en tijdens de tweede sessie was het nat. Ik was het snelst en scoorde mijn eerste pole position.
Mijn start was uitstekend en ik dook als eerste de Haarbocht in en daarna kon ik redelijk in mijn ritme komen. Helaas verloor ik wel de leidende positie, maar ik kon er kort achter blijven en eindigde op een tweede plaats.

Aankomend weekend staat gelijk al de tweede ronde van de OW Cup gepland. Zaterdag 18 juli rijdt de ONK SuperCup 600 klasse twee wedstrijden op het TT Circuit Assen.

Fotocredits: Damon Teerink

03-07-2020: Entree in de Supersport 600

Eind mei hebben we een eerste trainingsdag gehad, georganiseerd door de KNMV. Deze test stond voornamelijk in het teken van weer ritme opdoen na de lockdown, werken aan een stabiele basissetting en daarnaast aanvoelen hoe het nieuwe asfalt van het TT-circuit Assen zou zijn.

Het weekend van 5 t/m 7 juni hebben we een gezamenlijke training afgewerkt tijdens de CRT trainingsdagen met bijna het complete team.
Dat was echt heerlijk rijden, de Yamaha R6 voelde ook meteen goed aan; snel, leuk en ook best wel wendbaar.
Van een motor met 50 PK naar een Supersport 600-machine met 130 PK is nogal een verschil. Toch is de overstap me wel meegevallen. Ik denk dat de top van deze motor toch echt wel op zo’n 270 kilometer ligt. We hebben lekker wat meters kunnen maken in zowel natte- als droge baancondities. Goed kunnen werken op andere lijnen, rijden en rempunten.

Op 26 en 27 juni hebben we nog twee dagen kunnen testen in wisselende weersomstandigheden op het TT-Circuit. Van zeer hoge baantemperaturen (56 graden) tot enorme regenbuien. Weer veel geleerd en veel data verzameld, waar we op woensdag 1 juli op de internationale-trainingsdag van de KNMV verder op kunnen; we gaan ons echt vol inzetten op rijden en presteren.

Door de nieuwe corona-versoepelingen mogen er vanaf 1 juli weer wedstrijden georganiseerd worden. Publiek is helaas nog niet toegestaan en we respecteren de 1,5 meter onderlinge afstand tussen personen. Dit betekent dat er toch nog een afgeslankte wedstrijdkalender voor het Nederlandse en Duitse Kampioenschap komt. De eerst race voor mij start op 11 juli. Dit is natuurlijk heel goed nieuws. Niet alleen voor Lentink Sports Racing, wat heel hard gewerkt heeft om alles goed voor elkaar te krijgen, maar ook voor onze trouwe sponsoren die ons ondanks alles toch zijn blijven ondersteunen. Ik wil ze nogmaals allemaal bedanken!

Fotocredits: Ronald Woest

05-06-2020: Trainingen en testen zijn weer mogelijk!

Ik heb mijn eerste meters weer kunnen maken. Op de Juniortrack in Assen train ik op de supermoto. In verschillende sessies oefen ik dan met remmen, slippen en glijden. Plezier is daarbij het allerbelangrijkste.

Fotocredits: Jan Timmerman

Het echte werk gebeurde op de grote circuits op de Yamaha R6. Op 27 mei mochten we voor het eerst weer – door een versoepeling van de coronamaatregelen – het grote TT circuit op in Assen. De KNMV had een testdag georganiseerd voor rijders wie in internationale klasses deelnemen. Elke rijder mocht drie begeleiders meenemen en publiek was niet welkom. De NOS, De Telegraaf en een paar lokale fotografen mochten er wel bij zijn. ‘s Avonds was ik zelfs nog in beeld bij NOS Sport op televisie. Het is een rare wereld waar we nu in leven.

Het rijden ging wel lekker. Het was wel weer even wennen, zeker met de Yamaha R6 op het nieuwe asfalt in Assen. We hebben veel kunnen testen en de sessies gebruikt om weer ritme op te doen. Dat is namelijk toch wel anders dan bij een Supermoto-training.

Het weekend van 5 t/m 7 juni ga ik weer volop aan de bak op het TT circuit. Samen met het team van Lentink Sports Racing gaan wij testen tijdens de CRT Holland trainingsdagen. Ook gaan we dan onze kleurstelling voor 2020 onthullen. Door de coronamaatregelen is het helaas niet toegankelijk voor publiek.

Fotocredits: Damon Teerink

10-04-2020: Intelligente lockdown,

Tja, wie heeft het er niet over! Het virus beheerst de hele wereld en dagelijks komt er een ander item m.b.t. dit onderwerp aan de orde.
Gisteren kwam er een nieuwsbericht van de Rijksoverheid over de Slaag-zakregeling, omdat het centraal examen nu niet wordt afgenomen.
Voor mijzelf is het nog onduidelijk hoe de regels worden toegepast. De laatste toetsen zijn niet doorgegaan en omdat ik begin dit jaar een paar keer ben wezen trainen in het buitenland, moest ik ook nog een paar toetsten inhalen. Alle inhaallessen en toetsen stonden keurig ingepland in mijn strakke (trainings)schema.

Om het nog ingewikkelder te maken: als topsporter krijg je de mogelijkheid om gespreid examen te doen, dus vorig jaar ben ik al voor een paar vakken geslaagd. Op dit moment volg ik mijn lessen virtueel en ben ik in overleg wanneer en waar ik de toetsen kan maken. Ik hoop dat ik mijn middelbare schoolloopbaan in deze crisis toch mooi kan afsluiten.

Begin april zou het raceseizoen van start gaan. Ik verheugde mij enorm op de samenwerking met mijn nieuwe team “Lentink Sports Racing”. Ik betwijfel of de wedstrijden nog wel van start gaan dit jaar. Ik kijk er niet van op als het een trainingsjaar gaat worden :-(. Ik zorg in ieder geval dat mijn conditie op peil is. Ik ga om de dag een parcour met de mountainbike doen, loop twee keer in de week hard en let op mijn voeding zodat ik op kracht blijf tijdens deze “lockdown”.

Stay home, stay safe!
Victor Steeman #72

13-03-2020: Mooi nieuws!

Victor schreef deze week zijn blog voor Achterhoek Nieuws. Deze blog wordt geplaatst in alle edities die Achterhoek Nieuws uitbrengt.

Ik heb mooi nieuws, want ik ga aankomend race-seizoen bij Lentink Sports Racing op een Yamaha R6 600cc rijden. We gaan racen in het Duitse IDM-kampioenschap en het Open Nederlands Kampioenschap. De Supersport 600 klasse is voor mij weer een nieuwe uitdaging waar ik veel zin in heb.

Zoals velen misschien weten, ga ik niet verder in het WK, ondanks mijn goede prestaties in 2019. Uiteindelijk ben ik vijfde in het WSBK-wereldkampioenschap geworden in mijn eerste (rookie-)jaar in de World Supersport 300 én de beste KTM-rijder. De intentie was om door te gaan, echter is dit helaas door diverse omstandigheden niet gelukt. Dat is jammer, want ik denk namelijk dat ik in de Supersport 300-klasse komend seizoen echt kans had gehad op een nog hogere klassering en misschien had ik zelfs het WK in de wacht kunnen slepen.

Het goede nieuws is dat ik gelukkig komend seizoen toch kan rijden! Mijn hoofdsponsor is erg begaan met mij en heeft zich hier enorm voor ingezet. Door de goede wil van Tristan Lentink en enkele zeer trouwe sponsoren heb ik toch een zitje gekregen in het nieuwe team van Lentink. We hebben een meerjarenplan uitgedacht dat zou kunnen leiden tot deelname aan het WK Supersport 600 in 2021 of 2022.

We zijn gestart met een intensief wintertrainingsprogramma. Na vijf testdagen in Almería en Valencia hebben we veel data kunnen verzamelen en veel kilometers kunnen maken in het zonnige Spanje. In februari ben ik nog een week naar een georganiseerde cross-stage geweest. De eerste paar dagen draaide daar vooral om techniek-training en daarna zijn we verder gegaan op snelheid, denk hierbij aan sprints, interval en wedstrijd. Dit was gaaf om te doen, want ik had nog niet eerder op een crossmotor gezeten. Eind maart gaan we naar Portugal om daar weer op een Yamaha R6 te trainen en daar kijk ik dan ook erg naar uit.

Op dit moment zijn we met het hele team van Lentink Sports Racing druk bezig met het verbouwen van de trailer. De trailer gaat namelijk het vervoer en verblijf worden komend seizoen van het hele team. Een leuke manier om elkaar beter te leren kennen; we lachen vaak, werken hard en leren ook nog veel van elkaar.

Begin april start het raceseizoen weer. Wil je op de hoogte worden gehouden? Volg dan Lentink Sport Racing op Facebook en Instagram, lees de blogs van de Zwarte Cross Talententuin of kijk op mijn website www.victorsteeman.nl

Groeten Victor Steeman #72

28-02-2020: Cross-stage

Na 10 dagen (heen- en terugreis meegerekend) in Spanje vertoefd te hebben ben ik weer thuis. Ik heb deelgenomen aan een trainingskamp van Carlo Hulsen om met een crossmotor op een zestal hele dikke en mooie banen te rijden. We zijn o.a. naar Bellpuig geweest, een voormalig MXGP Wedstrijdbaan waar grote hoogte verschillen in zitten. Eén van de oplopen in de bulten van de baan waar je naar boven moet noemen ze ook wel “de trap”, want deze is echt heel stijl omhoog en dat was een hele leuke uitdaging.

Ook zijn we naar Rufea geweest. Deze baan was extra speciaal, want Marc Marques (motoGP) traint daar regelmatig. Het was een iets vlakkere baan dus iets minder spectaculair, maar wel een baan met snelheid en dat maakte het erg leuk.

Ik heb enorm genoten, en het was een super goede training. Elke dag een ander circuit én heel veel uitdagingen. Kortom erg leerzaam! Eind maart gaan we weer op de Yamaha R6 trainen en daar kijk ik erg naar uit.

14-02-2020: Mijn plannen voor 2020

Wij zijn gestart met een intensief wintertrainingsprogramma. Eind januari ben ik op twee verschillende Spaanse circuits in Almería en Valencia wezen trainen. Dit deed ik op mijn Yamaha R6 600cc racemotor, geprepareerd door Ten Kate. Dat ging super goed en we hebben veel data kunnen verzamelen. Ook heb ik een paar keer de grens opgezocht. Op de rustdag zijn we in Valencia ook nog cultuur wezen happen en trappen op een step. We hebben dan ook enorm gelachen die dag.

Eind deze week vertrek ik naar Spanje, maar dan voor iets heel anders. Ik ga namelijk met m’n teammanager Tristan en teamgenoot Jeroen meedoen aan een georganiseerde cross-stage van de bekende motorcrosser Carlo Hulsen. In zeven dagen meerdere crosscircuits. De eerste drie dagen zal het vooral om techniek-training draaien en daarna gaan we verder op snelheid (sprints, interval en wedstrijddag). Ik ben heel benieuwd of ik dit leuk ga vinden, want cross en wegrace zijn toch twee hele verschillende sporten.

23-10-2020:

26-03-2021: De vierdaagse test in Spanje zit erop!

SCROLLEN